HLIB yakin dengan sasaran Sunway REIT untuk kurangkan pengeluaran gas rumah hijau sebanyak 45% menjelang 2030 | DagangNews Skip to main content

HLIB yakin dengan sasaran Sunway REIT untuk kurangkan pengeluaran gas rumah hijau sebanyak 45% menjelang 2030

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Mac - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research yakin dengan sasaran Sunway REIT untuk mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau (GHG) sebanyak 45% menjelang 2030 melalui Program Perkongsian Pajakan Hijaunya.

 

Program itu bertujuan untuk mengurangkan pelepasan Skop 3 di bangunan mereka.

 

Firma itu positif terhadap inisiatif itu kerana ia menggalakkan usaha bersama dengan penyewa dalam menegakkan ikrarnya untuk memenuhi komitmen alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

 

Sunway REIT mempunyai sasaran dalaman untuk menambah satu bangunan hijau pada portfolionya setiap tahun melalui pemerolehan atau indeks pendapatan purata (AEI) pada hartanah sedia ada.

 

"Setakat ini, mereka telah memperoleh 100% pemajak induk hotel dan 21% penyewa runcit dan pejabat. Pada masa ini, empat bangunan di bawah Sunway REIT telah mendapat pensijilan hijau.

 

"Bagi sumber tenaga, ia berusaha untuk memperoleh 40% daripada tenaga boleh diperbaharui menjelang 2030. Secara keseluruhan, kami menyukai Sunway REIT kerana usaha berterusan dan pendirian proaktifnya dalam alam ESG, memandangkan rekod prestasinya dalam merintis program ESG yang inovatif," katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma itu berkata, Sunway REIT lebih menyerlah berbanding KL REIT dalam lingkungan ESG untuk sasaran dan komitmen jelas syarikat terhadap usaha kemampanannya.

 

Pada tahun lalu, mereka menyepadukan penilaian ESG untuk pemerolehan baharu seperti kecekapan tenaga, pelepasan gas rumah hijau, biodiversiti dan pertimbangan habitat.

 

Sehingga kini, empat bangunan Sunway REIT iaitu Sunway Carnival Mall, Sunway Pinnacle, Sunway Resort Hotel dan Sunway Lagoon Hotel telah mendapat pensijilan hijau.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM1.87 sesaham. - DagangNews.com