HLIB kurangkan unjuran hasil Maybank berikutan belanja tinggi berkaitan IT | DagangNews Skip to main content

HLIB kurangkan unjuran hasil Maybank berikutan belanja tinggi berkaitan IT

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 24 Nov - Hong Leong Investment Bank (HLIB) mengurangkan unjuran pendapatan Malayan Banking Bhd (Maybank) bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023 (FY2023) dan FY2024 sebanyak 5%, mencerminkan perbelanjaan berkaitan IT yang lebih tinggi sebagai sebahagian pelan strategik M25+nya.

 

Bank penyelidikan itu juga menukar syornya daripada "beli" kepada "tahan" dengan harga sasaran baharu (TP) RM8.90, daripada RM9.70, berikutan pemotongan ramalan pendapatan.

 

“TP adalah berdasarkan 1.15 kali FY2023 harga ke buku (daripada 1.25 kali) dengan andaian 10.2% pulangan ke atas ekuiti (daripada 10.6%), 9.1% kos ekuiti, dan 3.0% pertumbuhan jangka panjang.

 

"Ini secara amnya sejajar dengan purata lima tahunnya sebanyak 1.18 kali tetapi melebihi 0.88 kali sektor itu,” kata penganalisis HLIB Chan Jit Hoong dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Beliau menambah premium itu wajar mengambil kira pendedahan serantau dan kedudukan kepimpinannya.

 

“Selain itu, ia menawarkan hasil dividen yang unggul sekitar 7% (dua mata peratusan lebih tinggi daripada rakan sebaya). Bagaimanapun, kami tidak begitu yakin dengan saham itu lagi memandangkan profil pertumbuhan pendapatan yang kurang memberangsangkan,” katanya.

 

HLIB Chan Jit Hoong
                          Chan Jit Hoong

 

 

Chan seterusnya menyatakan bahawa keterukan sektor itu semakin hilang dan kelesuan pelaburan semakin meningkat ke arah sektor perbankan, sekali gus mengehadkan prestasi harga.

 

Pada 23 Nov, Maybank berkata keuntungan bersihnya meningkat 28.5% bagi suku ketiga berakhir 30 Sept 2022 (3QFY2022) apabila kumpulan itu mendapat manfaat daripada dana bersih yang lebih tinggi dan pendapatan berasaskan fi, serta pengurangan dalam kerugian kemerosotan nilai bersih.

 

Juga, jujukan margin faedah bersih (NIM) berkembang sedikit, pertumbuhan pinjaman mendapat daya tarikan, dan nisbah pinjaman terjejas kasar (GIL) bertambah baik.

 

“Jumlah pertumbuhan pendapatan yang teguh (21%) dan kejatuhan elaun untuk pinjaman lapuk (penurunan sebanyak 47%) mendorong kenaikan 29% dalam keuntungan.

 

“Bagaimanapun, pelaburan kewangan terjejas yang lebih tinggi (naik 36 kali ganda) dan pendapatan yang lebih lemah daripada usaha sama (menurun sebanyak 55%) menghadkan pendapatan daripada meningkat pada kadar yang lebih pantas,” kata Chan.

 

Pada masa penulisan, saham Maybank naik 1.52% atau 13 sen kepada RM8.68, memberikan bank itu permodalan pasaran RM104.51 bilion. - DagangNews.com