Googlegram: Masa depan tanpa kata laluan, pendaftaran mudah 2SV & inovasi berterusan untuk pastikan pengguna selamat di dalam talian | DagangNews Skip to main content

Googlegram: Masa depan tanpa kata laluan, pendaftaran mudah 2SV & inovasi berterusan untuk pastikan pengguna selamat di dalam talian

KESELAMATAN siber memerlukan kewaspadaan yang berterusan, sama ada dengan menggunakan perlindungan terbina dalam atau menyediakan sumber untuk mengubah ancaman keselamatan.

 

Bersempena dengan Bulan Kesedaran Keselamatan Siber, Google ingin berkongsi kemajuan dalam beberapa usaha keselamatan, dan mengumumkan beberapa teknologi baharu yang membantu Google memastikan lebih ramai orang selamat dalam talian.

 

Pada tahun lalu, kami telah mengusahakan pelbagai peningkatan keselamatan, daripada menjadikan log masuk lebih mudah dan selamat, kepada menyebarkan kesedaran tentang ancaman tertentu.

 

Baru-baru ini, kami berkongsi pengalaman kami dari dekad yang lalu dalam membina operasi keselamatan bertaraf dunia bersama perkongsian di sebalik tabir pasukan keselamatan elit kami dalam siri dokumentari HACKING GOOGLE yang baharu. Kini, kami sedang meningkatkan usaha kami dengan menyediakan sumber-sumber pendidikan.

 

Tonton video 30 saat di sini.

 

google

 

 

Hari ini, kami secara rasmi melancarkan pelajaran keselamatan dalam talian yang kami umumkan pada awal tahun ini.

 

Pelajaran tersebut menampilkan pengasas Khan Academy, Sal Khan dan pakar keselamatan Google, memberikan petua untuk membantu memastikan akaun dalam talian anda selamat, melayari web dengan selamat, mengesan percubaan pancingan data dan banyak lagi.

 

Sama ada anda seorang profesional, ibu bapa, datuk nenek atau pelajar, video-video ini — dan kursus Keselamatan Internet Khan Academy — akan membantu anda kekal selamat walaupun risiko keselamatan baharu muncul dalam talian.

 

Selama bertahun-tahun, kami berada di barisan hadapan dalam penambahbaikan kepada teknologi pengesahan, dan pada awal tahun ini kami telah berkongsi kemajuan yang telah kami capai untuk Pengurus Kata Laluan Google kami dalam Android dan Chrome, dan bagaimana kami mempercepatkan kemajuan seluruh industri ke arah masa depan tanpa kata laluan.

 

Hari ini, kami mengumumkan peringkat seterusnya dalam perjalanan ini dengan mengeluarkan sokongan kunci laluan untuk pembangun pada Android dan Chrome. Ketersediaan umum bagi semua orang yang menggunakan versi Android 9 dan lebih tinggi akan menyusul kemudian pada bulan November.

 

Ini merupakan langkah kritikal dalam penggunaan meluas kekunci laluan, yang akan berfungsi dengan Pengurus Kata Laluan Google anda untuk memudahkan lagi log masuk merentas peranti, laman web dan aplikasi — tidak kira platform.

 

Bahagian yang terbaik? Daripada menaip kata laluan, anda boleh log masuk menggunakan kaedah yang biasa anda gunakan untuk membuka kunci telefon anda (kod laluan, cap jari, pengecaman muka, dsb.).

 

 

google

 

Produk yang memastikan anda selamat secara lalai

Bagi memastikan keselamatan yang berkesan, ia mestilah mudah, itulah sebabnya kebanyakan perlindungan kami adalah terbina dalam dan automatik.

 

Contohnya, Google Play Protect menyediakan pengimbasan perisian hasad automatik setiap hari pada semua apl pada peranti Android anda, walaupun semasa anda berada di luar talian.

 

Dan Pengesahan 2 Langkah (2SV) kami memerlukan hanya satu ketik bagi menghasilkan akses yang selamat dan disahkan kepada akaun anda. Kini Google memudahkan lagi untuk mendaftarkan 2SV dan mendapatkan notifikasi keselamatan:

 

  • Pendaftaran 2SV dengan Google Assistant: Cuma tanya, “Hey Google, bagaimanakah cara saya menyediakan Pengesahan 2 Langkah?” Jika anda belum mendaftar, Assistant akan mengingatkan anda untuk mendaftar apabila anda bertanya soalan privasi dan keselamatan, seperti, “Hey Google, bagaimanakah anda memastikan data saya selamat?” Kami juga memudahkan anda menggunakan kemaskini perisian — satu langkah kritikal bagi melindungi peranti-peranti anda — dengan mendayakan kemaskini automatik melalui Google Home.

 

  • Status keselamatan: Untuk mengukuhkan lagi keselamatan akaun anda, kami menjadikan status keselamatan pada Akaun Google anda mudah untuk dilihat sebagai sebahagian daripada gambar profil anda merentas apl yang anda gunakan setiap hari. Jika terdapat sesuatu pada akaun anda yang memerlukan perhatian keselamatan, anda akan tahu dengan serta-merta. Amaran berwarna kuning atau merah akan memaklumkan tindakan yang perlu diambil untuk melindungi akaun anda, supaya anda tidak perlu risau akan terlepas untuk kemaskini keselamatan penting lagi.

 

  • Cerapan keselamatan: Kami sedang melancarkan ciri dalam apl Google untuk iOS yang memberi anda maklumat keselamatan khusus tapak — termasuk penerangan tentang kuki yang digunakan oleh tapak, makluman untuk tapak tidak selamat dan tidak lama lagi, peringatan untuk kata laluan yang mungkin telah dikompromi. Anda juga boleh mengakses alat “Keputusan tentang anda”, yang membolehkan anda meminta pengalihan keluar hasil carian yang mengandungi maklumat hubungan peribadi anda (iaitu, nombor telefon, alamat rumah, alamat e-mel) daripada hasil carian.
     

 

google

 

 

Memastikan sambungan anda tertutup dan selamat

Kami membina produk kami dengan mengutamakan privasi dan keselamatan anda. Itulah sebabnya kamera dan loceng pintu Nest kami yang terbaharu direka untuk keselamatan anda: Mereka menggunakan video yang disulitkan, 2SV dan peningkatan keselamatan Akaun Google anda.

 

Dan hari ini, kami mengumumkan bahawa jika anda mempunyai model Pixel 4 atau lebih terkini yang menggunakan Android 12 dan ke atas, trafik mudah alih anda pada rangkaian selular Google Fi secara automatik disulitkan dan tertutup.

 

Sambil kami meneruskan Bulan Kesedaran Keselamatan Siber, nantikan lebih banyak kemas kini — daripada memastikan pilihan raya yang akan datang menjadi lebih selamat, kepada menggerakkan kami lebih jauh ke dunia tanpa kata laluan.

 

Lawat Pusat Keselamatan kami untuk mengikuti perkembangan terkini dan mengetahui lebih lanjut tentang cara kami menjadikan setiap hari lebih selamat dengan Google. - DagangNews.com