Ekuinas lancar Dana Asas baharu RM100 juta percepat pengembangan syarikat Bumiputera | DagangNews Skip to main content

Ekuinas lancar Dana Asas baharu RM100 juta percepat pengembangan syarikat Bumiputera

KUALA LUMPUR 22 Mac - Ekuiti Nasional Bhd (Ekuinas) melancarkan dana baharu dengan komitmen modal RM100 juta dipanggil Dana Asas untuk mempercepatkan pengembangan syarikat Bumiputera pasaran pertengahan yang memiliki pertumbuhan tinggi.

 

Ekuinas ialah syarikat pengurusan dana ekuiti swasta berkaitan kerajaan.

 

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata syarikat pasaran pertengahan yang dipilih oleh Ekuinas akan membuktikan daya maju komersial dan kecemerlangan operasi.

 

“Suntikan strategik modal, kepakaran dan rangkaian kepada syarikat-syarikat ini akan mempercepatkan kejayaan mereka. Apabila lebih ramai usahawan meninggalkan jejak mereka pada skala nasional, serantau dan global, lebih ramai rakyat Malaysia yang kreatif dan berani akan mencuba tangan mereka untuk mencipta sesuatu yang berdaya maju secara komersial dan bernilai sosial,” katanya pada majlis pelancaran Dana Asas di sini, Selasa.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Ekuinas Syed Yasir Arafat Syed Abd Kadir berkata jumlah pelaburan adalah RM10 juta dan sehingga RM30 juta setiap pelaburan.

 

“Selaras dengan apa yang kami lakukan dengan semua pelaburan kami, kami memetakan pelan pertumbuhan mampan dan penciptaan nilai yang agresif.

 

“Kami juga akan memberi tumpuan kepada pengukuhan asas perniagaan dan pembangunan kapasiti, membolehkan mereka bersaing secara berkesan dalam sektor dan industri yang mereka beroperasi.

 

“Kami sedang melihat untuk memegang pelaburan antara lima hingga tujuh tahun. Ia akan menjadi satu transformasi yang cergas untuk penerima pelaburan kami,” katanya pada majlis itu.

 

 

ekuinas
Dari kiri, Dato' Nor Azmie Diron; Rafizi Ramli; Raja Tan Sri Dato' Seri Arshad Raja Tun Uda dan Syed Yasir Arafat Syed Abd Kadir pada majlis pelancaran DANA ASAS di Kuala Lumpur pada 21 Mac 2023.

 

 

Syed Yasir Arafat juga berkata bahawa Ekuinas akan mengagihkan sepenuhnya Dana Asas dalam tempoh tiga tahun.

 

"Kami menyasarkan lima hingga enam syarikat yang sesuai untuk Dana Asas dan telah mengenal pasti tiga syarikat setakat ini," katanya.

 

Ekuinas berkata dana itu akan dibuka kepada semua sektor kecuali syarikat yang terlibat dalam pembinaan, hartanah, perjudian dan arak.

 

“Eagle Cliffe (M) Sdn Bhd, yang memiliki Kaisar Farmasi, telah dinamakan sebagai syarikat penerima pelaburan pertamanya di bawah Dana Asas,” tambahnya.

 

Yang turut hadir ialah Ketua Setiausaha Kementerian Ekonomi Dato' Nor Azmie Diron dan Pengerusi Ekuinas Raja Tan Sri Dato' Seri Arshad Raja Tun Uda. — DagangNews.com