Ekonomi Malaysia diunjur perlahan antara 4.0% dan 5.0% pada 2023 disokong permintaan domestik, kata BNM | DagangNews Skip to main content

Ekonomi Malaysia diunjur perlahan antara 4.0% dan 5.0% pada 2023 disokong permintaan domestik, kata BNM

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Mac - Ekonomi Malaysia diunjur berkembang antara 4.0% dan 5.0% pada 2023 (2022: 8.7%), disokong oleh permintaan domestik yang kukuh, kata Bank Negara Malaysia dalam Kajian Ekonomi & Monetari 2022.

 

Bank pusat itu berkata ekonomi dijangka menghadapi cabaran daripada pertumbuhan global yang perlahan.

 

Di samping itu, kebimbangan berterusan mengenai kos sara hidup dan kos input yang tinggi, serta kesannya kepada tingkah laku perbelanjaan isi rumah dan perniagaan akan menambah cabaran ini.

 

Namun begitu, peningkatan selanjutnya dalam keadaan pasaran buruh, pelaksanaan berterusan projek pelaburan berbilang tahun dan aktiviti pelancongan yang lebih tinggi - terutamanya dengan penyambungan semula pelancongan keluar China - dijangka menyokong pertumbuhan penggunaan dan pelaburan swasta.

 

Risiko kepada pertumbuhan ekonomi Malaysia adalah seimbang, kata Bank negara.

 

"Pertumbuhan global yang lebih lemah daripada jangkaan mungkin memberi kesan buruk kepada sentimen pengguna dan perniagaan serta prestasi perdagangan. Dasar monetari yang lebih ketat oleh bank pusat utama akan membawa kepada penghindaran risiko yang lebih tinggi dalam pasaran kewangan global," tambahnya.

 

Selain itu, konflik geopolitik yang semakin meningkat boleh memberi kesan buruk kepada ekonomi dan perdagangan global.

 

Di dalam negeri, inflasi yang lebih tinggi daripada jangkaan akan menjejaskan kuasa beli isi rumah dan menjejaskan keuntungan firma secara buruk, yang boleh memberi kesan kepada keputusan perbelanjaan dan pelaburan mereka, kata Bank Negara.

 

Bagaimanapun, keadaan pasaran buruh dan aktiviti pelancongan yang lebih baik daripada jangkaan serta pelaksanaan projek berbilang tahun, termasuk seperti yang digariskan dalam Bajet 2023, akan memberikan risiko peningkatan kepada prospek domestik. - DagangNews.com