Dubai sedang dibina menjadi bandar raya futuristik, terhebat di dunia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 24 November 2022

Dubai sedang dibina menjadi bandar raya futuristik, terhebat di dunia

 

 

 

DENGAN Muzium Masa Depan kelihatan seperti langsung dari set filem sci-fi, teksi tanpa pemandu di kaki langit dan polis Dubai yang mempunyai Robocops, Dubai pastinya berada di laluan pantas apabila berbicara mengenai pembinaan dunia futuristik.

 

Kita telah tinggal di planet lain jika tidak pernah mendengar tentang projek Bulan besar-besaran yang mungkin akan mengorbit.

 

Pernah terfikir bagaimana rupa Dubai pada masa hadapan?

 

Nampaknya langit adalah had di UAE, mendorong banyak firma arkitek untuk melepaskan imaginasi mereka, merangka konsep yang diambil dari kertas kepada realiti.

 

Walaupun tidak ada rancangan rasmi untuk reka bentuk yang menarik muncul di Dubai,  beberapa idea itu cukup hebat dan cara terbaik untuk membayangkan rupa Dubai pada masa hadapan.

 

Semasa melancarkan Pelan Induk Bandar Dubai 2040, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Naib Presiden dan Perdana Menteri UAE dan Pemerintah Dubai, mengumumkan rancangan untuk menjadikan Dubai bandar yang ideal dengan menyediakan kemudahan bertaraf dunia.

 

 

wainuiomata

 

 

Menurut rancangan itu, jumlah penduduk Dubai dijangka mencecah 5.8 juta menjelang 2040, manakala penduduk siang hari dijangka meningkat kepada 7.8 juta pada 2040.

 

Saeed Mohammed Al Tayer, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengarah urusan Pihak Berkuasa Elektrik dan Air Dubai (Dewa), berkata syarikat itu dipandu oleh visi dan arahan Sheikh Mohammed untuk seiring dengan rancangan bandar Dubai yang bercita-cita tinggi.

 

"Kami melakukannya melalui perancangan yang berdasarkan alat pembentuk masa depan terkini," katanya. "Pelan pembesaran infrastruktur elektrik dan air adalah berdasarkan jangkaan permintaan sehingga 2030, dengan mengambil kira pertumbuhan demografi dan ekonomi di Dubai."

 

Berikut adalah enam projek yang sedang dijalankan oleh Dubai untuk mengubah cara hidup penduduk pada masa hadapan.

 

1. Kemudahan penjanaan kuasa gas asli tapak tunggal terbesar di dunia

 

wainuiomata

 

Kompleks Kuasa Jebel Ali milik Dewa ialah salah satu tiang utama untuk menyediakan perkhidmatan elektrik dan air yang berkualiti tinggi, cekap dan boleh dipercayai.

 

Kompleks itu telah disahkan oleh Guinness World Records sebagai kemudahan penjanaan kuasa gas asli tapak tunggal terbesar di dunia pada kapasiti 9,547 MW.

 

Kompleks ini terdiri daripada dua loji utama untuk penjanaan kuasa dan penyahgaraman air.

 

2. Taman Suria Mohammed bin Rashid Al Maktoum

 

wainuiomata

 


Taman Suria Mohammed bin Rashid Al Maktoum, yang sedang dilaksanakan oleh Dewa, ialah taman solar tapak tunggal terbesar di dunia, menggunakan model Pengeluar Kuasa Bebas (IPP). Ia akan mempunyai kapasiti pengeluaran sebanyak 5,000MW menjelang 2030 dengan jumlah pelaburan sebanyak Dh50 bilion.

 

Apabila siap, Taman Suria akan mengurangkan lebih daripada 6.5 juta tan pelepasan karbon setiap tahun. Kapasiti semasa di Taman Suria ialah 1,527MW menggunakan panel fotovoltaik solar. Dewa sedang melaksanakan lebih banyak projek dengan jumlah kapasiti 1,333MW menggunakan solar photovoltaic dan Concentrated Solar Power (CSP).

 

Bahagian tenaga bersih kini adalah sekitar 11.4 peratus daripada campuran tenaga Dubai dan dijangka mencapai 14 peratus menjelang akhir 2022.

 

3. Loji kuasa hidroelektrik di Hatta

 

wainuiomata

 


Dewa kini sedang membina loji kuasa hidroelektrik storan pam 250MW di Hatta. Kapasiti pengeluaran loji itu ditetapkan untuk mencapai 250 megawatt dengan kapasiti penyimpanan 1,500 megawatt-jam dan jangka hayat sehingga 80 tahun.

 

Ini adalah yang pertama seumpamanya di rantau Teluk, dengan pelaburan sekitar Dh1.421 bilion. Turbin yang dikendalikan oleh kelajuan air terjun dari takungan atas melalui terowong air 1,200 meter akan digunakan untuk menjana elektrik, dengan kecekapan tinggi dalam penjanaan dan penyimpanan kuasa sehingga 78.9 peratus dan dengan tindak balas 90 saat terhadap permintaan untuk elektrik.

 

4. Grid Pintar

 

wainuiomata

 


Grid Pintar ialah komponen utama strategi Dewa untuk membangunkan infrastruktur termaju bagi menyokong inisiatif Smart Dubai.

 

Grid Pintar menampilkan program dengan pelaburan sebanyak Dh7 bilion ke atas yang disiapkan dalam jangka pendek, sederhana dan panjang sehingga 2035.

 


5. Pengecas Hijau untuk kenderaan elektrik

 

wainuiomata

 


Melalui inisiatif ‘Green Charger’, Dewa kini menyediakan lebih daripada 325 stesen pengecasan untuk kenderaan elektrik di seluruh Dubai.

 

Ia sedang berusaha untuk meningkatkan jumlah ini untuk mencapai lebih 1,000 stesen menjelang 2025.

 

 

6. Dewa Digital

 

wainuiomata

 

 

Dewa sedang membentuk masa depan digital baharu untuk Dubai melalui Digital Dewa, cabang digitalnya. Melalui inisiatif ini, Dewa menyasarkan untuk menjadi utiliti digital pertama di dunia yang menggunakan sistem autonomi untuk tenaga dan storan boleh diperbaharui, sambil mengembangkan AI dan perkhidmatan digital.

 

Digital Dewa berdasarkan empat tiang untuk memberikan pengalaman baharu untuk utiliti di seluruh dunia. Tiang pertama ialah melancarkan teknologi tenaga solar termaju.

 

Yang kedua menggunakan grid tenaga boleh diperbaharui dengan teknologi penyimpanan tenaga yang inovatif. Yang ketiga memperluaskan penyelesaian AI bersepadu untuk menjadikan Dubai bandar pertama yang menyediakan perkhidmatan elektrik dan air berasaskan AI.

 

Tunjang keempat termasuk memperoleh faedah yang paling tinggi daripada teknologi yang berkaitan yang membolehkan penyampaian perkhidmatan bertaraf dunia 24/7 untuk Dubai, meningkatkan keupayaan digital UAE untuk membangunkan bandar pintar, dan menyediakan penyelesaian terkini yang inovatif.

 

Begitu pun dalam hartanah, penuh dengan peluang baharu yang menarik pengunjung dari seluruh dunia, sudah pasti menikmati kejayaannya.

 

Dengan kemajuan yang mengagumkan di Dubai yang dicerminkan dalam infrastruktur mewah, insentif ekonomi dan skim visa jangka panjangnya berikutan pandemik COVID-19, ramalan untuk menjelang 2023 adalah sangat menggalakkan.

 

Malah, pembangunan seperti Pelan Induk Bandar 2040 kini sedang dijalankan untuk menampung pertumbuhan dan permintaan untuk hartanah Dubai ini, menarik perhatian pembeli antarabangsa.

 

Dengan banyak yang menanti, mari kita selami satu projek terbaik yang akan datang untuk mempertimbangkan untuk melabur di Dubai dalam masa terdekat.

 

Bandar MBR

 

wainuiomata

 

Salah satu kawasan yang mendapat perhatian ramai ialah Bandar Mohammed Bin Rashid, juga dikenali sebagai Bandar MBR. Projek besar guna bercampur yang terletak di sepanjang Jalan Al Khail, MBR City berkongsi sempadan dengan beberapa hab komersial, termasuk Downtown Dubai, Business Bay dan Daerah Reka Bentuk dan merupakan titik fokus utama dalam rancangan pembangunan masa depan Dubai.

 

Ditetapkan untuk menjadi 'bandar dalam bandar' bersepadu sepenuhnya, MBR City akan menjadi tuan rumah beberapa kediaman mewah yang paling luar biasa di bandar ini, kawasan panas bertaraf dunia dan kawasan lapang yang subur. Kawasan ini menggabungkan beberapa projek kediaman yang popular, seperti Sobha Hartland, District One, Dubai Hills Estate dan KOA Canvas, dan tarikan pelancong seperti lagun buatan manusia terbesar di dunia dan Meydan One Mall yang akan datang.

 

Pasaran hartanah MBR City terdiri daripada pelbagai unit sedia dan luar pelan mampu milik, daripada studio hingga rumah agam, untuk melabur yang dijangka mendapat permintaan tinggi pada tahun-tahun akan datang, dengan potensi penghargaan yang kukuh. Memandangkan peningkatan 82.5% dalam bekalan yang dijangka menjelang 2024, bersama-sama dengan kemasukan besar-besaran memasuki pasaran hartanah Dubai, harga dan hasil sewa akan meningkat dengan sewajarnya di MBR City dalam beberapa tahun akan datang.

 

Daerah 2020

Sesungguhnya, sebagai masa depan pembangunan Ekspo 2020, Daerah 2020 akan berkembang menjadi komuniti guna bercampur yang pintar dan mampan. Dibina dengan pendekatan mementingkan manusia dan berdikari, daerah ini ditetapkan untuk menjadi bandar 15 minit pertama UAE, di mana segala-galanya boleh diakses dalam masa kurang dari 15 minit dengan berjalan kaki.

 

Tilal Al Ghaf

Terletak betul-betul di tengah-tengah Dubai baharu, Tilal Al Ghaf ialah pembangunan gaya resort yang unik di mana 'kurang adalah lebih'. Mempunyai 6,500 unit kediaman, termasuk pangsapuri, vila mewah dan rumah pantai, kawasan yang akan datang juga ditakrifkan oleh pantai berpasir dan landskap hijau yang subur – sesuai untuk keluarga yang didorong oleh alam semula jadi.

 

Dubai Selatan

Dubai South ialah salah satu projek bandar terbesar di negara ini, berpusat di Lapangan Terbang Antarabangsa Al Maktoum, yang akan menjadi lapangan terbang terbesar di dunia apabila siap.

 

Begitulah bandar raya Dubai yang menjadi bandar masa hadapan dan futuristik yang mengagumkan dan untuk saya melawat di suatu masa.

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags