Disiplin Ilmu Wajib Kepada Seorang Usahawan – Kewangan, Pemasaran dan Operasi FIMO | DagangNews Skip to main content

Disiplin Ilmu Wajib Kepada Seorang Usahawan – Kewangan, Pemasaran dan Operasi FIMO

Oleh AFIZAN AMER

SEBAGAI usahawan, tidak kira bagaimana perjalanan bermula, adalah amat penting untuk sedar tentang keseluruhan perjalanan, jelas hala tuju masa depan  dari segi mencapai impian dan matlamat.

 

Ini agar usahawan benar-benar mencapai impian dan matlamat tersebut tanpa mendapat masalah dan terperangkap dalam perjalanan ke sana. 

 

Usahawan perlu mengamati gambaran yang lebih besar pada setiap masa sebagai seorang usahawan.

 

Didorong semangat, disokong Kewangan

Usahawan memulakan perjalanan keusahawanan kerana meminati sesuatu.

 

Mereka bersemangat tentang hobi yang mungkin akhirnya bertukar menjadi profesion; bersemangat untuk menyelesaikan masalah pengguna, yang akhirnya bertukar menjadi perniagaan. Usahawan didorong oleh keghairahan melihat sesuatu di luar kotak.

 

Namun semangat itu hanya akan membawa mereka sejauh mana pun. Mereka perlu memastikan semangat kita boleh ditukar kepada ROI (pulangan pelaburan). 

 

 

parafrasa

 

 

Tiada perniagaan boleh berjalan tanpa sokongan kewangan (walaupun badan amal) dan tidak kira betapa mereka mahu hanya 'melakukan apa yang kita suka lakukan', usahawan memerlukan wang untuk terus melakukannya.

 

Aspek pertama dan paling penting tentang menjalankan perniagaan ialah kewangan. 

 

Helaian P&L anda (untung dan rugi) dalam erti kata lain amaun atau nilai wang yang anda belanjakan berbanding apa yang anda bawa masuk akhirnya tetap akan perlu diberi perhatian.

 

Para usahawan perlu mengekalkan nombor tersebut pada setiap masa, setiap hari, tidak kira betapa membosankannya. 

 

Jika para usahawan tidak sibuk dengan kewangan mereka, akhirnya mereka  tidak dapat merancang dan mencorakkan masa depan perniagaan mereka, mereka tidak dapat menjamin model perniagaan yang mampan dan yang paling penting, para usahawan tidak dapat memastikan yang mereka akan terus mempunyai perniagaan pada hari berikutnya. 

 

Jadi para usahawan perlu berusaha memastikan kedudukan kewangan mereka sebagai teras perniagaan untuk terus kekal beroperasi.

 

Jangan lupa kuasa Pemasaran

Di tengah-tengah membangunkan dan mengembangkan perniagaan mereka selalunya para usahawan, sangat mudah untuk melupakan tentang strategi pemasaran di mana inilah sebenarnya idea berharga mereka atau ada yang mengatakan bahawa pemasaran adalah ibarat enjin atau jantung kepada sesebuah model perniagaan. 

 

Walaupun sudah ada banyak perkara lain untuk ditumpukan, seperti kewangan, pembangunan, hal pasukan  dan tidak kisahlah sesibuk mana sekalipun para usahawan dengan tugas pentadbiran, pengurusan pemasaran tidak boleh di pandang sepi.

 

 

parafrasa

 

 

Tidak menghairankan bahawa kadangkala kita terlupa untuk memasarkan diri usahawan itu sendiri, termasuklah jenama dan perniagaan, dan ini tertinggal di bahagian belakang.

 

Walau bagaimanapun, usahawan perlu mengingatkan diri mereka bahawa pemasaran sememangnya tulang belakang perniagaan, dan tidak boleh diabaikan. 

 

Pemasaran adalah sesuatu yang boleh membawa kita ke peringkat seterusnya jika dilakukan dengan betul.

 

Pemasaran boleh menjadi dan meletakkan mereka menjadi pemimpin serta pendahulu pasaran.

 

Jadi bagaimana para usahawan perlu untuk mula merancang strategi pemasaran  mereka? 

 

Tumpuan perlu diberikan terhadap beberapa perkara. Lihat beberapa elemen berikut untuk dipertimbangkan:

 

Penyelidikan pasaran

Para usahawan perlu pastikan mereka tahu tempat sasaran pasaran mereka dan boleh dicapai serta  terlibat dengan aktiviti semasa (persekitaran dalam talian vs luar talian)

 

  • Strategi

Bagaimana boleh usaha pemasaran para usahawan dapat dimaksimumkan dan dioptimumkan, apakah KPI (penunjuk prestasi utama) yang terikat dengan objektif strategi pemasaran anda dan bagaimana ini boleh dicapai dan diatasi.

 

parafrasa

 

  • Mengesan dan mengukur hasil

Tiada gunanya melaburkan belanjawan dalam pemasaran melainkan para usahawan tahu ke mana wang itu akan pergi, mengapa dan apakah hasilan akhirnya. 

 

Dan sesungguhnya, bagaimana aktiviti selanjutnya boleh dipinda, dipertingkatkan dan ditambah baik berdasarkan keputusan. Sekali lagi, ini semua tentang ROI yang berkesan.

 

  • Operasi adalah nadi dan jiwa perniagaan para usahawan

Sebagai seorang usahawan, mereka didorong oleh semangat. Bagaimanapun, sebaik sahaja perniagaan mereka mula berkembang, ia akan menuntut sebuah organisasi beroperasi dengan sistematik. 

 

Para usahawan perlu meluangkan sedikit masa memikirkan tentang cara perniagaan mereka boleh dibangunkan dengan cara yang paling berkesan, jenis kaedah yang akan digunakan untuk mencapai objektif, proses, dasar dan strategi pertumbuhan yang perlu ada dan dilaksanakan untuk menjadikannya semua berlaku. 

 

Jika pemasaran merupakan jantung kepada sesebuah perniagaan, operasi pula adalah merupakan nadi dan jiwa perniagaan usahawan yang sedang berkembang. 

 

 

parafrasa

 

 

Akhir sekali minda hati dan jiwa berkait rapat dengan bidang penting perniagaan selain dari yang telah diteroka seperti kewangan dan pemasaran tadi.

 

Sebagai seorang usahawan yang ingin berjaya kita perlu memikirkan elemen ini sebagai tiga bidang ilmu penting yang saling berkait, Kewangan, Pemasaran dan Operasi . Tanpa ini perniagaan tidak dapat bertahan dan berkembang. Pastikan para usahawan menemui “FIMO” anda yang seimbang sempurna. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Universiti Teknologi Mara N.Sembilan, Kampus Rembau