Deloitte nilai 10 megatrend yang akan pengaruhi dasar berkaitan PKMS | DagangNews Skip to main content

Deloitte nilai 10 megatrend yang akan pengaruhi dasar berkaitan PKMS

Nik Anira Nik Mohd. Zain

KUALA LUMPUR 8 Dis - Pertumbuhan pesat dalam perdagangan dalam talian bermakna perusahaan kecil, sederhana dan mikro (PKSM) perlu memanfaatkan lagi analisis pasaran dipacu data dan strategi pemasaran digital. 

 

Ia disasarkan untuk berhubung dengan pasaran pengguna global yang lebih diperkasakan dan bersaing dengan pasaran yang berkembang secara dinamik.

 

Pengarah Eksekutif Penasihat Kewangan Deloitte Malaysia, Nik Anira Nik Mohd. Zain berkata, pengguna lebih bersedia membayar untuk nilai tidak ketara yang dikaitkan dengan produk atau perkhidmatan memandangkan nilai ekonomi beralih daripada fizikal kepada tidak ketara dan pengalaman.

 

Katanya, ini membolehkan PKSM beralih daripada strategi pengeluaran kos rendah kepada ekonomi pengalaman dengan mengutamakan kepuasan pelanggan dan penyesuaian produk, menambah penekanan dan dimensi yang lebih besar kepada penyelidikan pengguna PKSM.

 

"Berdasarkan kajian 2020 oleh Persatuan PKS Malaysia, dianggarkan hanya 26% daripada PKS telah memilih strategi pendigitalan yang jelas, walaupun subsidi pendigitalan dan automasi PKSM berterusan ditaja oleh kerajaan.

 

"Sungguhpun begitu menggalakkan, kajian Bank Dunia pada 2021 mendedahkan bahawa PKS Malaysia telah menunjukkan minat yang lebih besar dalam penggunaan penyelesaian digital untuk meningkatkan jualan, dengan menyatakan bahawa lebih 60% PKS yang ditinjau menunjukkan penggunaan pemasaran digital dan platform dalam talian yang lebih tinggi. 

 

"Namun, jika dibandingkan dengan rantau ini, prestasi Malaysia masih rendah," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Deloitte Malaysia telah menilai 10 megatrend global utama yang akan membentuk bahagian teras zeitgeist global. 

 

Trend itu boleh mempengaruhi cara penggubal dasar menilai dasar PKSM semasa dalam skop dan objektifnya.

 

Megatrend itu merangkumi pemerkasaan individu, hakisan tadbir urus, keterhubungan hiper, pengasingan, sempadan yang kabur, anjakan, polarisasi sosial, penuaan, kekurangan dan dematerialisasi.

 

Nik Anira berkata, memandangkan sifat mudah terjejas PKSM di tengah-tengah turun naik pasaran, penilaian menyeluruh dan usaha dasar terhadap kesan daripada aliran mega global adalah penting dalam membina landskap yang lebih berdaya tahan dan teguh. 

 

Katanya, mengabaikan aliran mega sedemikian berisiko mengorbankan potensi keuntungan ekonomi masa depan.

 

"Aliran mega keterhubungan hiper dan pengasingan juga menyarankan sekiranya usaha awam berjaya dalam pendigitalan dan mengautomasikan PKSM, mereka boleh membuka potensi baharu yang luas dalam meningkatkan produktiviti dan daya saing keseluruhan," jelasnya. - DagangNews.com