BHIC nafi tuduhan dalam tindakan saman kontraktor utama LCS | DagangNews Skip to main content

BHIC nafi tuduhan dalam tindakan saman kontraktor utama LCS

KUALA LUMPUR 4 Okt - Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC) menafikan tuntutan yang dibuat dalam saman oleh kontraktor utama projek Littoral Combat Ships (LCS), yang termasuk antara lain, pengisytiharan bahawa 12 surat anugerah berkaitan kepada projek itu kekal sah.

 

Dalam pemfailan di Bursa Malaysia hari ini, BHIC berkata peguam yang mewakili Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) dan Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED) telah memfailkan writ saman dan pernyataan tuntutan (WSSC) terhadap anak syarikat milik penuhnya, BHIC Defence Technologies Sdn Bhd (BHICDT), syarikat bersekutunya Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) serta dua pengarah penama dalam CAD dan CED.

 

Kedua-dua CAD dan CED adalah 51% dimiliki oleh BHIC manakala baki 49% kepentingan dimiliki oleh Kumpulan Rheinmetall Jerman.

 

Plaintif memohon sejumlah 17 perkara di bawah WSSC, yang pertama adalah pengisytiharan bahawa 12 surat anugerah kepada plaintif daripada BNS tidak terbatal dan kekal sah dan berterusan.

 

Kontrak itu berkaitan, "antara lain, perolehan, kejuruteraan, integrasi dan pembekalan sistem pengurusan pertempuran, kawalan kebakaran, sistem komunikasi, peluru, radar, torpedo dan peluru berpandu berhubung dengan kontrak untuk reka bentuk, membina, melengkapkan, memasang, mentauliahkan, menyepadukan, menguji, percubaan dan penghantaran enam Kapal Peronda Generasi Kedua dengan Pertempuran Littoral Keupayaan kapal untuk Tentera Laut Diraja Malaysia".

 

Di samping itu, plaintif memohon perintah untuk BNS membayar jumlah tertunggak kepada CAD sebanyak RM880.07 juta, EUR39.87 juta, GBP3.78 juta dan SEK55.94 juta, dan membayar CED jumlah tertunggak yang dikatakan berjumlah RM216.65 juta.

 



 

BHIC - Salihin Abang
                                    Salihin Abang

 




Saman itu juga mendakwa bahawa dua pengarah BHIC - Salihin Abang dan Naib Laksamana (bersara) Datuk Syed Zahiruddin Putra Syed Osman - telah melanggar tugas fidusiari, common law dan/atau kewajipan berkanun mereka di bawah peruntukan Akta Syarikat 2016.

 

Selanjutnya, ia mendakwa bahawa defendan telah berkomplot untuk mencederakan atau menipu plaintif, serta secara salah campur tangan dengan tindakan pengeluar peralatan asal plaintif berhubung dengan kontrak mereka.



 

Naib Laksamana (bersara) Datuk Syed Zahiruddin Putra Syed Osman
Naib Laksamana (B) Datuk Syed Zahiruddin Putra Syed Osman

 

 

"BHIC, BHICDT dan BNS menafikan secara mutlak dakwaan yang dibuat oleh Plaintif. Tuduhan itu tidak berasas, remeh, menyusahkan dan tidak wajar.

 

"Lembaga Lembaga BHIC, BHICDT dan BNS percaya bahawa tuntutan plaintif tidak boleh dipertahankan dan oleh itu positif bahawa syarikat akan menang dalam litigasi ini," kata BHIC.

 

WSSC dibentangkan pada 27 Sept 2022, dan disampaikan pada BHIC dan BHICDT masing-masing pada 30 Sept 2022.

 

BNS dan Salihin telah disampaikan pada 3 Okt 2022, manakala Syed Zahiruddin masih belum disampaikan pada tarikh pengumuman itu.

 

BHIC menambah bahawa pengurusan kes untuk WSSC telah ditetapkan pada 11 Okt 2022, dan ia kini sedang menilai sebarang kesan kewangan dan operasi WSSC. - DagangNews.com