Bajet 2023 dijangka berasaskan kepada ekonomi semasa, kata Bank Dunia | DagangNews Skip to main content

Bajet 2023 dijangka berasaskan kepada ekonomi semasa, kata Bank Dunia

KUALA LUMPUR 3 Feb - Bajet 2023 yang dijadual dibentangkan semula pada 24 Februari 2023 ini dijangka berasaskan kepada keadaan semasa ekonomi domestik dan juga global. 

 

Ahli ekonomi utama Bank Dunia bagi Malaysia, Dr. Apurva Sanghi berkata, ekonomi global dan domestik telah berubah dengan ketara berbanding ketika belanjawan  terakhir dibentangkan pada Oktober tahun lepas, antara lainnya dari segi landskap inflasi global dan Malaysia.

 

“Disebabkan perubahan itu, kita akan mempunyai lebih banyak analisis dan langkah-langkah dasar terkini.  

 

"Bajet akan datang ini juga dijangka terus menyokong dan bersandarkan kepada Rancangan Malaysia Ke-12 (RMKe-12),” katanya pada taklimat media mengenai laporan terbaharu 'Malaysia Economic Monitor' Bank Dunia bertajuk ‘Expanding Malaysia’s Digital Frontier’ (Memperluas Sempadan Digital Malaysia), hari ini, lapor Bernama.

 

Beliau berkata, kerajaan juga dijangka menambah peruntukan bagi usaha pendigitalan terutamanya dari segi insentif kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

 

“Walaupun perniagaan berada dalam trend pemulihan (pada masa ini), PKS tidak pulih sepantas syarikat yang lebih besar,” katanya.

 

Mengenai pengenalan asas sistem percukaian baharu, Apurva berkata keperluan untuk memperkenalkan sistem baharu telah wujud sejak 10 tahun lepas, dengan menyatakan Malaysia sedikit sebanyak mendapat manfaat sebagai pengeksport komoditi apabila harga meningkat. 

 

“Saya percaya kerajaan  sedar akan keperluan mendesak  ini,” katanya sambil menambah Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) adalah sistem asas percukaian yang paling cekap dan bersih, kerana ia akan menjana hasil dengan cara terbaik selain memastikan kerajaan yang bersih. - DagangNews.com