Bagaimanakah rupanya universiti masa hadapan? | DagangNews Skip to main content

Bagaimanakah rupanya universiti masa hadapan?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

SAYA memasuki universiti pada tahun 1984 di University Waikato, New Zealand dengan dua kursus major Sains Komputer (masih baru ketika itu) dan Statistik. Pembelajaran tahun 80an masih dalam peralihan dan memberikan pengalaman yang saya hargai dengan sepenuhnya untuk berada di luar negara.

 

Saya mendapat untuk tawaran belajar sarjana di Michigan Universiti Amerika Syarikat tetapi biasiswa tidak diberi kerana saya waktu itu penentang kerajaan.

 

Kemudian di TV3 menyambung di UTM tetapi tersekat dan kemudian menyambung di UIAM dalam bidang halal tetapi PKP dan berjawatan karyawan tamu menghalang.

 

Saya masih bercita-cita untuk meneruskan pengajian, mungkin dalam mengkaji bangsa Melayu dan Maori, rumpun bangsa yang mempunyai sama DNA dan banyak perkataan sama.

 

Saya pernah di UIAM sebagai pelajar sarjana dan UniSZA sebagai karyawan tamu dapat melihat perkembangan universiti di Malaysia. Saya terkejut diberitahu oleh beberapa pensyarah gred pemarkahan telah direndahkan. Saya tidak pasti kerana sewaktu belajar di Universiti Waikato untuk mendapat A perlu melebihi 95% dalam peperiksaan.

 

Begitu pun, gangguan radikal, didorong oleh susunan kerja baharu, globalisasi dan perubahan teknologi yang pesat, memaksa universiti untuk mentakrifkan semula peranan mereka dan nilai yang mereka berikan kepada pelajar mereka dan masyarakat yang lebih luas.

 

Bagaimana universiti pada masa hadapan, dan bagaimana mereka akan meningkatkan pengalaman pembelajaran sepanjang hayat?

 

Sepanjang sejarah, universiti mempunyai fungsi yang berbeza dalam masyarakat. Sebaiknya memahami evolusi universiti dan peranan yang dimainkannya di pelbagai titik dalam sejarah.


 

parafrasa

 


Evolusi universiti secara berperingkat: pada zaman pertengahan, universiti beroperasi dalam perkhidmatan agama dan kerohanian; universiti pasca industri didorong oleh penyelidikan yang menggalakkan kemajuan teknologi dan pertumbuhan ekonomi; dan universiti kontemporari telah didorong oleh kepentingan diri dalam menghadapi landskap pasaran yang kompetitif.

 

Namun jenis universiti baharu sedang muncul.

 

Secara peribadi, saya tertarik dengan apa yang dipanggil universiti ekologi. Universiti yang mempunyai rangkaian yang mendalam dengan masyarakat di sekelilingnya, menjadikan sumber pengetahuannya tersedia secara percuma dan terlibat secara aktif untuk mewujudkan dunia yang lebih baik. Saya percaya ia tidak dapat dielakkan dan akan datang.

 

Ada universiti mendedikasikan usaha penyelidikan untuk menyelesaikan beberapa masalah paling mendesak di dunia, komited untuk mendidik pelajar menjadi warga global yang memahami pemikiran kemapanan, dan membuat sumber pengetahuan tersedia secara percuma.

 

Dalam fasa masa depan ini  yang dipanggil Universiti 4.0, universiti akan beralih daripada fokus kepada diri sendiri kepada untuk orang lain. Universiti akan menjadi sangat berhubung dengan industri dan komuniti di sekeliling. Universiti  akan menjadi sangat komited untuk memenuhi keperluan setiap pelajar.

 

Universiti masa depan akan menawarkan pelajar akses kepada pembelajaran dalam masa nyata, dari mana-mana sahaja. Pengalaman pembelajaran fleksibel pelajar akan tersedia atas permintaan, dua puluh empat jam sehari dan akan disesuaikan dengan perkara yang pelajar ingin capai.

 

Pelajar akan dapat belajar dalam berbilang mod, bertukar dengan lancar antara di kampus, bercampur atau sepenuhnya dalam talian, agar sesuai dengan gaya hidup  dan sesuai untuk belajar dengan kerja dan aktiviti lain.

 

Pada tahun-tahun akan datang, ijazah bukan satu-satunya kelayakan yang boleh ditawarkan oleh universiti kepada pelajar. Apabila dunia terus berubah, pelajar perlu menambah kemahiran  semasa kerjaya, atau pelajar mungkin mahu menukar industri sama sekali. Pembelajaran tidak pernah berhenti. Universiti akan bergerak ke arah gabungan ijazah dan kursus kitaran yang lebih pendek.


 

parafrasa

 


Universiti juga akan bekerjasama dengan rakan kongsi industri untuk mencipta kelayakan bersama yang bertindak balas terhadap perubahan industri dan bergerak pantas mengikut perubahan keperluan tenaga kerja.

 

Hubungan tidak akan berakhir apabila pelajar menamatkan ijazah sarjana muda kerana akan bekerjasama dengan pelajar sepanjang kerjaya melalui komitmen universiti terhadap pembelajaran sepanjang hayat dan rangkaian alumni universiti yang luas.

 

Graduan akan menambah kemahiran yang mereka peroleh semasa ijazah mereka dengan kelayakan tepat pada masanya yang menyempurnakan profil mereka dan pakej latihan pendek dan tajam yang memperbaiki jurang kemahiran.

 

Apabila pelajar lulus dari Universiti 4.0 akan dididik untuk bersaing untuk pekerjaan masa depan. Pelajar akan pergi dengan kemahiran yang dicari oleh majikan dan menikmati sokongan pengurusan kerjaya yang berterusan.

 

Ini akan melangkaui nasihat kerjaya dalam erti kata tradisional. Ia akan dilanjutkan untuk memastikan pelajar mempunyai pelbagai kemahiran yang mereka perlukan sebelum dan selepas tamat pengajian, supaya mereka dapat mengharungi dunia pekerjaan dengan jayanya.

 

Universiti masa depan akan menjadi tempat di mana universiti dan industri ditempatkan bersama dan bekerjasama dalam projek yang menyelesaikan masalah dunia sebenar. Universiti akan menjadi kawasan inovasi yang menggunakan penyelidikan secara aktif untuk kesan komuniti.

 

Universiti akan menjadi pengantara hubungan antara usahawan muda dan mentor, sokongan dan pembiaya.

 

Memandangkan industri dan universiti membentuk perkongsian yang lebih mendalam, pelajar akan mendapat manfaat daripada program pemecut dan inkubator berasaskan universiti, di mana idea dirangsang dan diterjemahkan ke dalam perniagaan komersial, dengan lebih pantas.


 

parafrasa

 


Ijazah dan aktiviti pembelajaran akan direka bentuk dan disampaikan dengan rakan kongsi industri, jadi pelajar boleh memastikan kemahiran yang dikembangkan adalah relevan untuk pekerjaan masa hadapan.

 

Universiti mempunyai pilihan untuk dibuat. Perubahan eksponen dalam teknologi mendorong permintaan industri baharu dan kemahiran tenaga kerja baharu. Penyedia dan badan pemikir baharu memasuki pasaran universiti dan pembiayaan kerajaan untuk pendidikan tinggi juga turut berubah. Cabaran-cabaran ini memaksa universiti untuk menghadapi apa yang disifatkan sebagai detik kewujudan.

 

Apabila saya memulakan kerjaya akademik saya pada akhir 1980-an, soalan tentang tujuan atau faedah universiti jarang ditanya. Ini tidak lagi berlaku. Kita perlu memikirkan semula peranan universiti dan meletakkan mereka pada trajektori kepada model ekologi.

 

Mungkin sebagai pelajar masa depan pelajar akan dapat belajar di bandar universiti bersepadu yang disambungkan secara digital yang beroperasi sebagai makmal hidup untuk mencuba inovasi dan menguji teknologi bandar pintar.

 

Pelajar akan menjalani kursus pelbagai disiplin yang unik, seperti Sarjana Keselamatan Siber, yang telah dicipta bersama dengan industri. Dan pelajar akan mempunyai akses kepada Taman Sukan yang canggih, tempat komuniti tempatan mengambil bahagian bersama-sama atlet elit, dan tempat pengumpulan data sukan dan teknologi analitik menjana cerapan tentang prestasi sukan, pemulihan dan penglibatan peminat.

 

Pelajar dapat belajar di mana-mana dan pada bila-bila masa yang suka, kepada pengalaman pembelajaran yang mengasyikkan, universiti masa depan menjanjikan tempat yang menarik.

 

Selain itu, dengan pelajar yang tiba di universiti semakin selesa menggunakan perisian dan gajet berteknologi tinggi, dan universiti perlu berinovasi dalam dunia yang pesat berubah, rentak perubahan di institusi pengajian tinggi terkemuka dunia berkemungkinan pantas.

 

Pengalaman pembelajaran yang mengasyikkan tidak lagi menjadi faedah, tetapi satu keperluan. Keamatan yang datang dengan persekitaran pembelajaran fizikal atau maya merangsang dan mempercepatkan pembelajaran dengan cara yang kadangkala tidak dapat dilakukan oleh kaedah pembelajaran tradisional.


 

parafrasa

 


Dalam tempoh dua dekad yang lalu, realiti dunia akademik yang dipenuhi dengan teknologi yang pesat membangun adalah realiti. Persekitaran pembelajaran seperti itu mengubah pendidikan, yang memudahkan pembelajaran berpusatkan pelajar, di samping merintis penyelidikan ke dalam pendidikan dalam talian.

 

Makmal inovasi dengan tumpuan pada pendidikan gunaan dan mandat untuk membayangkan semula pendidikan. Makmal Pendidikan berusaha untuk mencipta semula cara ia mengajar, memanfaatkan teknologi terkini dan penemuan terkini dalam sains pembelajaran, sambil menawarkan akses komuniti akademik kepada teknologi pendidikan bertaraf dunia.

 

Menggabungkan kaedah pengajaran tradisional dan bukan tradisional akan menjadi kebiasaan. Menurut Institut Perangkaan UNESCO, dianggarkan 120 juta orang akan memasuki pendidikan tinggi menjelang 2030, dengan 2.3 juta daripada mereka belajar di luar negara.

 

Akibatnya, universiti dan sekolah perniagaan mula menawarkan program ijazah yang lebih luas daripada yang mereka lakukan secara tradisional, membolehkan pelajar belajar pada masa dan kadar yang sesuai dengan pelajar. Ini amat penting apabila  mempertimbangkan berapa ramai lagi pelajar yang memasuki pendidikan sambil mengimbangi kehidupan keluarga, kerjaya atau kedua-duanya.

 

Dengan pilihan belajar sejauh pembelajaran campuran, pelajar boleh memilih dan memilih berapa banyak kursus dalam talian dan berapa banyak kursus di kampus yang mereka ambil setiap semester, menggabungkan kedua-dua modaliti.

 

Ini bermakna pelajar berpotensi menghabiskan tahun pertama anda belajar di kampus, sebelum berpindah ke luar negara selama satu semester di universiti rakan kongsi dan kemudian menamatkan ijazah dalam talian.

 

Semakin ramai bakal pelajar sedang mencari untuk belajar di luar negara. Oleh itu, institusi pengajian tinggi di seluruh dunia terus menjalin hubungan kukuh dan perkongsian rasmi dengan universiti dan sekolah perniagaan terkemuka global yang lain sebagai satu cara untuk menggalakkan hubungan antarabangsa antara kedua-dua pelajar dan fakulti.

 

Hasilnya, keupayaan untuk melancong ke luar negara untuk pendidikan dan pekerjaan menjadi lebih mudah.


 

parafrasa

 


Seperti pelajar MBA berpeluang untuk mengambil bahagian dalam program pertukaran antarabangsa, jadi sama ada mengambil bahagian dalam program pertukaran, belajar di luar negara selama satu semester, atau belajar keseluruhan ijazah di negara baharu – pengalaman sedemikian membolehkan pelajar untuk bergaul, bekerja dan hidup bersama-sama pelbagai individu yang terdiri daripada pelbagai latar belakang, budaya, bangsa dan kepercayaan.

 

Peluang antarabangsa sedemikian boleh memperkayakan pengalaman pembelajaran pelajar, dan juga akan membolehkan pelajar memahami dan menghargai pandangan orang lain, yang kemudiannya boleh membantu menyediakan pelajar untuk kerjaya dalam persekitaran global.

 

Kaedah pengajaran tradisional yang tegar tidak sepadan dengan teknologi terkini dan platform e-pembelajaran, kerana universiti dan sekolah perniagaan memenuhi keperluan pelajar individu.

 

Sudah berlalu ketika pelajar perlu menyesuaikan diri dalam jadual waktu yang ketat dan sempadan akademik yang tidak fleksibel. Tetapi bagaimanakah rupa sebenarnya pengalaman pendidikan pembelajaran berpusatkan pelajar?

 

Mungkin perubahan terbesar yang boleh di jangkakan ialah lebih banyak sekolah menukar tumpuan daripada guru kepada pelajar. Setiap pelajar akan dibenarkan untuk mengambil alih pendidikan mereka sendiri dengan memilih modul dan mod pembelajaran mereka sendiri, sama ada di kampus atau dalam talian.

 

Dengan melakukan ini, pelajar aktif dalam pembelajaran mereka sendiri dan dapat memupuk kemahiran teknikal dan boleh dipindahkan apabila ia datang untuk mengambil tanggungjawab pembelajaran di tangan mereka sendiri.

 

Banyak lagi untuk difikirkan tentang universiti masa depan oleh bijak pandai dan menghadapi saingan kompetitif secara global. Namun mungkinkah pendidikan universiti diberi secara percuma atau dengan wakaf seperti Universiti Azhar dan Universiti Al Bukhary?

 

Kita mengharapkan untuk pelajar yang pandai memperoleh biasiswa dan wakaf untuk yang lain kerana ketiga-tiga anak saya memasuki universiti dengan duit sendiri untuk memberi jalan pada pelajar yang tidak mampu belajar.


 

parafrasa

 


Alhamdulilah, ketiga anak saya telah berjaya dan kita harapkan universiti masa depan dapat mengubah dunia dalam kesementaraan ini dalam fasa Universiti 4.0! - DagangNews.com