Bagaimana pemimpin ambidextrous mengurus melalui masa tidak menentu? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 10 February 2023

Bagaimana pemimpin ambidextrous mengurus melalui masa tidak menentu?

 

 

 

APABILA ketidakpastian berlaku, pemimpin terbaik memainkan kedua-dua pertahanan dan serangan.

 

Pimpinan yang terbaik dalam keadaan tidak menentu ialah merujuk kepada keadaan pemimpin yang mampu bertahan dan menyerang dalam masa serentak.

 

Itu memerlukan mengasah tiga jenis kelebihan daya saing: cerapan, komitmen dan pelaksanaan.

 

Keberanian strategik tidak pernah lebih penting daripada semasa turun naiknya prestasi kerana pada masa itulah masa depan yang jelas perlu ditentukan.

 

Tiga jenis kelebihan daya saing diperlukan untuk memimpin dengan berani dalam masa yang tidak menentu hari ini.

 

Petikan kata-kata daripada mendiang juara Formula 1 Ayrton Senna, "Anda tidak boleh memintas 15 kereta dalam cuaca cerah, tetapi anda boleh memintas ketika hujan." Apakah kaitan dengan strategi?


 

Ayrton Senna

 


Sudah tentu hujan lebat yang dimaksudkan di atas di luar sana kita melihat dari segi pergolakan ekonomi, menyebabkan turun naik kedudukan prestasi korporat boleh berubah secara mendadak.

 

Hari ini, kita mempunyai kejutan baru, seperti perang tragis di Ukraine dan kembalinya inflasi, berlapis-lapis di atas terdapat kejutan lama yang masih belum hilang, iaitu akibat daripada pandemik COVID-19 dalam bentuk hutang, pelarasan kepada kerja hibrid, dan gangguan rantaian bekalan makanan.

 

Itu datang di atas trend yang telah menyebabkan kita bergelut seketika termasuk juga dengan transisi pendigitalan.

 

Semua kejutan ini mengukuhkan kedudukan satu sama lain, menjadikan turun naik perniagaan berleluasa.

 

Kita boleh melihatnya dalam penunjuk ekonomi, sama ada inflasi atau keyakinan pengguna yang mencecah paras terendah bersejarah di bahagian dunia.

 

Kita juga tidak terlepas melihat tempoh turun naik pada masa lalu, tetapi perkara yang luar biasa ialah bilangan elemen yang berada di luar pemikiran normal sekarang.

 

Faktor lain yang memburukkan turun naik pasaran ialah apa yang dipanggil sebagai sektor tanpa sempadan atau luar kawal.

 

Sebuah syarikat pernah beroperasi dalam satu sektor dan memahami apa yang berlaku di kiri dan kanan atau hulu dan hilir.


 

parafrasa

 


Kini, semakin banyak sektor bertembung antara satu sama lain. Ambil contoh sektor tenaga: banyak syarikat menyedari bahawa mereka memerlukan kefahaman terhadap pelanggan yang lebih mendalam dan berkelakuan lebih seperti peruncit.

 

Pada terasnya, membina kelebihan dalam komitmen memerlukan keberanian dan keyakinan untuk membuat keputusan yang berani dalam memajukan atau mempertahankan perniagaan.

 

Sumber adalah dirangkumkan melalui belanjawan, perbelanjaan modal dan operasi, wang jualan dan pemasaran, modal insan.

 

Kecenderungan untuk memperuntukkan kira-kira jumlah yang sama kepada eksekutif dan perniagaan yang sama  dari tahun ke tahun adalah sangat tinggi.

 

Tetapi apa yang dapat dilihat secara konklusif serta disokong oleh data, ialah syarikat dapat mengagihkan semula sumber secara dinamik kepada peluang yang membenihkan hasil lebih tinggi, pertumbuhan lebih positif, berpotensi lebih tinggi.

 

Apa yang berbeza ialah kerana keadaan turun naik pasaran, seseorang pemimpin dalam perniagaan perlu melaksanakan perubahan dengan pantas dan sekerap mungkin mengikut keperluan.

 

Di situlah kelebihan pelaksanaan menyerang dan bertahan dalam masa yang sama memberikan kebaikan. Sesuatu yang bergerak pantas seperti teknologi seperti betapa modennya perkembangan infrastruktur IT dan keupayaan digital perlu sentiasa diberikan perhatian.


 

parafrasa

 


Kealpaan terhadap perkembangan teknikal adalah merupakan titik gelap atau blind spot yang dilupakan.

 

Pemimpin perniagaan boleh melihat kehadirannya, tetapi tidak dapat memanfaatkannya secara langsung.

 

Dengan perkembangan digital dan analitik pada masa ini, jurang teknikal mereka semakin melebar dan didapati hanya syarikat dalam kuintil teratas, dengan jurang teknologi paling rendah, meningkatkan hasil 20 peratus lebih cepat daripada kuintil terbawah dan 10 peratus lebih cepat daripada purata.

 

Kecenderungan untuk "bertindak dan menyesuaikan diri" daripada "lihat dan tunggu" adalah amat penting.

 

Itu selalunya dipimpin dari atas dan sangat penting. Perancangan untuk berbuat sesuatu dan berubah itu amat penting kini dan selamanya untuk kekal relevan.

 

Keberkesanan pengurusan tertinggi sesebuah organisasi juga memainkan peranan penting.


 

parafrasa

 


Organisasi kadangkala bergelut bukan kerana mereka tidak tahu apa yang perlu dilakukan tetapi kerana mereka bertengkar dan kurang percaya kepada pasukan pengurusan.

 

Pemimpin yang ambidextrous, ialah pemimpin perniagaan yang mampu menyerang dan bertahanan, mewujudkan kadar metabolisme yang lebih tinggi untuk organisasi mereka.

 

Mereka tidak mahu melihat sesuatu dilakukan dalam beberapa bulan; ia perlu dilaksanakan dalam tempoh minggu atau hari.

 

Akhir sekali, pemimpin terbaik terbuka kepada pandangan dari semua bahagian organisasi dan dari luar, membuka peluang baru  tentang cara dan tempat mereka mendengar. – DagangNews.com

 

 
Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags