Arab semakin terbuka dengan China setelah kecewa terhadap demokrasi AS | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 10 November 2022

Arab semakin terbuka dengan China setelah kecewa terhadap demokrasi AS

 

 

MENURUT kajian Indeks Demokrasi 2020 The Economist Group, Israel ialah satu-satunya negara demokrasi (menduduki tempat ke-28 di seluruh dunia) di Timur Tengah, manakala Tunisia (53 di seluruh dunia) adalah satu-satunya demokrasi  di Timur Tengah dan Afrika Utara (MENA), yakni negara-negara Arab.

 

MENA kekal sebagai wilayah paling tidak demokratik di dunia. Ia adalah rantau yang mempunyai bahagian terbesar rejim autoritarian, tujuh daripadanya merupakan rejim sedemikian yang paling bertahan di dunia, negara yang tidak pernah mengalami perubahan dalam jenis rejim.

 

Walaupun dalam konteks ini, negara telah beralih kepada demokrasi dan telah melakukannya tanpa mengalami hibrid sebagai sebahagian daripada peralihan.



 

arab
Ilustrasi The Financial Times, Ogos 2021


 

Daripada lima negara yang telah menjadi demokrasi pada satu ketika, Lebanon pada 2000, Iraq pada 2005, Libya pada 2012, Sudan pada 1986, dan Tunisia pada 2011, tiga telah mengekalkan status mereka sebagai negara demokrasi iaitu Iraq, Lebanon, dan Tunisia.

 

Manakala UAE masih belum demokrasi dan saya pernah menemui ulama yang menentang kerajaan kerana tidak demokrasi.

 

Di sebuah masjid dengan ulama itu mengarahkan semua telefon diletakkan di satu tempat kerana katanya, telefon adalah spy atau pengintip kerajaan yang dapat mendengar setiap perbualan.

 

Di Arab Saudi saya berkawan dengan kumpulan penentang keluarga Diraja, sewaktu itu tahun 2000 internet masih belum banyak digunakan dengan blog yang dipantau kerajaan.

 

 

arab

 

 

Satu demi satu blog ditutup dan dibuka yang baru mengutuk keluarga Diraja dan mahukan demokrasi. Saya tidak tahu apa terjadi pada kumpulan itu.

 

Tahap demokrasi di negara-negara di seluruh dunia yang diterbitkan oleh Freedom House, sebuah organisasi advokasi yang berpangkalan di Amerika dan dalam pelbagai indeks kebebasan lain, melaporkan negara-negara MENA dengan yang tertinggi markah ialah Israel, Tunisia, Turki, Lebanon, Maghribi, Jordan dan Kuwait.

 

Negara-negara yang secara konsisten dilabel sebagai tidak bebas ialah Iran, Iraq dan Mesir. Mereka semakin menjadi semakin menentang idea demokrasi liberal dengan markah mereka semakin berkurangan, hanya Iraq daripada negara-negara ini telah mengekalkan beberapa tahap kebebasan internet dengan skor 41/100.

 

Negara-negara Timur Tengah yang tinggal dikategorikan sebagai rejim autoritarian, dengan markah terendah dipegang oleh Arab Saudi dan Yaman.

 

Freedom House mengkategorikan Israel dan Tunisia sebagai "Bebas". Akibatnya, Tunisia adalah satu-satunya negara Arab yang diklasifikasikan sebagai “Bebas”.

 

Lebanon, Kuwait dan Maghribi “Bebas Sebahagian”, dan negeri selebihnya sebagai "Tidak Bebas" termasuk Sahara Barat, yang sebahagian besarnya dikawal oleh Maghribi.


 

arab spring 2011
Tunjuk perasaan menyokong `Arab Spring' pada 2011.

 

 

Peristiwa "Arab Spring" seperti Revolusi Tunisia mungkin menunjukkan satu langkah ke arah demokrasi di beberapa negara yang mungkin tidak terkumpul sepenuhnya dalam indeks demokrasi.

 

Pada 2015, Tunisia menjadi negara Arab pertama yang diklasifikasikan sebagai bebas sejak permulaan perang saudara Lebanon 40 tahun lalu.

 

Teori

Terdapat pelbagai teori mengenai subjek ini. "Teori revisionis" berpendapat bahawa demokrasi sedikit tidak serasi dengan nilai-nilai Timur Tengah.

 

Sebaliknya, teori pasca-kolonial seperti yang dikemukakan oleh Edward Said untuk ketiadaan relatif demokrasi liberal di Timur Tengah adalah pelbagai, dari sejarah panjang pemerintahan empayar oleh Empayar Usmaniah, United Kingdom dan Perancis dan campur tangan politik dan ketenteraan kontemporari oleh Amerika Syarikat.

 

 

edward said

 

 

Semuanya telah dipersalahkan kerana memilih rejim autoritarian kerana ini kononnya memudahkan persekitaran perniagaan, sambil memperkayakan elit pemerintah dan syarikat-syarikat negara empayar.

 

Penjelasan lain termasuk masalah kebanyakan negara di rantau ini adalah negeri penyewa, yang mengalami kutukan sumber berteori.

 

Sebab-sebab kurangnya pendemokrasian di Timur Tengah digariskan oleh penganalisis seperti Albrecht Schnabel, yang mengatakan  masyarakat sivil yang kuat diperlukan untuk melahirkan pemimpin dan menggerakkan orang ramai di sekitar tugas demokrasi.

 

Tetapi agar masyarakat sivil seperti itu berkembang maju, persekitaran dan proses demokratik yang membenarkan kebebasan bersuara dan ketenteraman diperlukan sejak awal.

 

Teori ini menyokong campur tangan negara luar, seperti Amerika dalam mewujudkan demokrasi. Jika kapasiti domestik kurang, sokongan luar mungkin diperlukan.

 

 

Albrecht Schnabel

 

Penciptaan institusi yang rapuh, tetapi berfungsi secara luaran bertujuan untuk mencetuskan momentum yang diperlukan untuk menggalakkan evolusi masyarakat sivil yang berfungsi.

 

Yang terakhir akan, selepas beberapa tahun penyatuan dan kestabilan pasca konflik, menghasilkan kerajaan pertama yang dibuat secara dalaman sepenuhnya. Pada masa itu, penglibatan luar, jika masih disediakan pada ketika itu, boleh menyerah.

 

Schnabel berpendapat pendemokrasian di Timur Tengah mesti datang dari bawah dan atasan, memandangkan tekanan dari bawah akan menjadi sia-sia jika kepimpinan politik menentang reformasi, manakala reformasi atas-bawah yang menjadi kebiasaan di Timur Tengah bukanlah usaha yang membuahkan hasil sekiranya budaya politik dalam masyarakat tidak dikembangkan.

 

Penganalisis lain membuat kesimpulan yang berbeza. Berdasarkan hasil kerja Alexis de Tocqueville dan Robert Putnam, penyelidik ini mencadangkan persatuan bebas bukan kerajaan membantu memupuk bentuk tadbir urus yang serta sama (participative).


 

Alexis de Tocqueville

 


Mereka menyebut kekurangan persatuan sukarela mendatar sebagai sebab untuk kegigihan autoritarianisme di rantau ini.

 

Penganalisis lain percaya kekurangan ekonomi yang dipacu pasaran di kebanyakan negara Timur Tengah menjejaskan keupayaan untuk membina jenis autonomi dan kuasa individu yang membantu menggalakkan demokrasi.

 

Oleh itu, hubungan negara dengan masyarakat sivil adalah salah satu petunjuk terpenting tentang peluang demokrasi berkembang di negara tertentu.

 

Kemiskinan, ketidaksamaan dan kadar celik huruf yang rendah juga menjejaskan komitmen rakyat terhadap pembaharuan demokrasi memandangkan kelangsungan hidup menjadi keutamaan yang lebih tinggi.

 

Sesetengah penganalisis menunjukkan ketepuan MENA dengan Islam sebagai penjelasan atas kegagalan rantau ini untuk mendemokrasikan negara masing-masing.

 

Penganalisis lain percaya bahawa kegagalan pendemokrasian berpunca daripada kuasa negara. Peralihan demokrasi hanya boleh dilakukan apabila pemaksa negara tidak mempunyai kemahuan atau kapasiti untuk menghancurkan pihak lawan.

 

Autoritarianisme telah sangat teguh di rantau MENA kerana banyak negeri telah terbukti bersedia dan mampu untuk menghancurkan inisiatif reformasi.

 

Lebih-lebih lagi, hampir setiap negara Arab telah terlibat secara langsung dalam beberapa bentuk konflik antarabangsa sejak beberapa dekad yang lalu.

 

Penyelidikan mencadangkan bahawa penglibatan konflik mempunyai pengaruh langsung ke atas prospek pendemokrasian negara.

 

Walau bagaimanapun, pengkritik teori ini memerhatikan sesetengah negara yang mengalami banyak faktor penghalang demokrasi ini berjaya dalam usaha mereka untuk pendemokrasian.

 

MENA

 

Ragu demokrasi Barat

Menurut laporan "Demokrasi Asia Barat dan Utara Afrika", rakyat negara-negara MENA semakin ragu mengenai manfaat yang boleh dibawa dari demokrasi Barat dalam tempoh 10 tahun lalu, khususnya dalam tempoh 5 tahun yang lalu.

 

Semakin ramai orang berpendapat sistem demokrasi Barat "tidak kondusif bagi pertumbuhan ekonomi, perlindungan kestabilan sosial dan peningkatan kecekapan dalam pentadbiran kerajaan".

 

Laporan "Pandangan Umum Terhadap Saingan China-Amerika di rantau Asia Barat dan Utara Afrika" pula menyatakan  China memilih mengintensifkan hubungan ekonomi dengan kawasan mereka melalui Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI), tetapi Amerika memilih terus mengurangkan belanjawan dan mengalihkan fokus strategiknya ke rantau Asia Pasifik. China mendapat sambutan yang lebih besar dari Amerika di 8 buah negara kecuali Maghribi.

 

Melihat Amerika sebagai ancaman ekonomi yang besar, namun tiada sebuah negara pun berpendapat China merupakan ancaman lebih besar daripada Amerika dalam sektor ekonomi.

 

Selain itu, hampir semua negara berpendapat Amerika menghulurkan bantuan adalah untuk membesarkan pengaruhnya terhadap negara mereka tanpa menyalurkan demokrasi.

 

 

arab

 

 

Menurut kesimpulan, China mungkin akan terus mendapat sambutan yang lebih besar daripada Amerika walau bukan negara demokrasi pada masa akan datang kerana China bukan bekas negara kolonial dan tidak pernah mencampuri urusan dalaman rantau Asia Barat dan utara Afrika.

 

Bermakna, demokrasi juga tidak akan berlaku di negara-negara Arab untuk lama lagi, mungkin sampai kiamat!

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags