AI: Revolusi Masa Hadapan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Eksponen - 15 February 2023

AI: Revolusi Masa Hadapan

 

 

KECERDASAN BUATAN atau AI telah menjadi satu isu hangat yang melibatkan spekulasi dan mengundang perdebatan.

 

Ramai pakar berpendapat dan meramalkan bahawa AI bakal merevolusikan gaya hidup manusia pada masa ini dan masa hadapan. Dari penjagaan kesihatan hingga kewangan, revolusi AI dengan cepat mengubah landskap sesuatu sektor.

 

AI telah membuka potensi penuh masa hadapan dengan kaedah yang tidak pernah terfikir akan berlaku sebelum ini. Dari kereta tanpa pemandu, rawatan perubatan peribadi hingga analisis dan membuat keputusan pelaburan, AI telah membentuk masa depan yang baharu.

 

Tetapi sebagai manusia yang bakal hidup dalam zaman revolusi AI, amatlah penting untuk kita memahami tentang AI dan kesannya. Ini kerana ia bakal menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian – sama seperti telefon pintar, AI akan membantu manusia dalam menyelesaikan tugas-tugas tertentu.

 

 

Eksponen

 

 

Masa Depan = AI

AI adalah keupayaan komputer dan mesin untuk melaksanakan tugas yang biasanya memerlukan kecerdasan manusia seperti persepsi visual, pengiktirafan pertuturan, membuat keputusan dan terjemahan bahasa.

 

Bidang AI telah wujud selama beberapa dekad, tetapi kemajuan baru-baru ini dalam kuasa pengkomputeran, penyimpanan data dan algoritma pembelajaran mesin telah mendorong pertumbuhan pesatnya.

 

Salah satu kesan AI yang paling ketara ialah peningkatan kecekapan dan produktiviti. Automasi melalui penggunaan sistem AI dan robot telah membuktikan bahawa ia boleh melakukan tugas yang berulang, tugas yang dianggap membosankan dan menukar tugas berbahaya dan berisiko menjadi mudah.

 

Ini telah memberi membebaskan manusia dalam melakukan tugas seperti yang dinyatakan dan membolehkan manusia untuk memberi tumpuan kepada kerja yang lebih inovatif dan strategik.

 

Dengan kewujudan kereta tanpa memandu, ia  akan memberi peluang kepada manusia untuk melakukan pelbagai tugas semasa dalam perjalanan (berulang-alik dari rumah ke tempat kerja), mengurangkan kesesakan trafik serta mengurangkan kepenatan fizikal dan juga mental.

 

Dalam sektor penjagaan kesihatan, AI digunakan untuk menganalisis sejumlah besar data perubatan untuk meningkatkan pembedahan dan pelan rawatan yang sangat tepat seperti diagnosis penyakit.

 

 

Eksponen

 

 

Manakala dalam bidang kewangan, algoritma AI digunakan untuk membuat serta menganalisis keputusan perdagangan dan pelaburan, mengesan penipuan dan mengautomasikan proses di sebaliknya.

 

Pendukung dan Pengkritik AI

Pengasas Microsoft, Bill Gates tidak memahami mengapa orang ramai tidak mengambil berat tentang kewujudan AI. Beliau juga bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Elon Musk bahawa kewujudan dan revolusi AI boleh menjadi salah satu ancaman terbesar terhadap sektor perniagaan dan juga kehidupan manusia.

 

Memang tidak dinafikan, AI mengundang kebimbangan, baik terhadap ekonomi mahupun  sosial. Sudah pasti wujud golongan pendukung dan pengkritik AI.

 

Pendukung AI berpendapat bahawa kemajuan ini akan membawa kepada masyarakat yang lebih cekap dan produktif dan teknikal, di mana individu mempunyai lebih banyak masa dan sumber untuk memberi tumpuan kepada usaha peringkat tinggi. Mereka juga berpendapat bahawa AI mempunyai potensi untuk menyelesaikan masalah yang rumit, seperti perubahan iklim dan penyakit dengan cara yang sebelum ini dianggap mustahil untuk dilakukan.

 

Walau bagaimanapun, pengkritik AI telah menimbulkan kebimbangan mengenai kesannya terhadap pekerjaan. Mereka berpendapat bahawa manusia akan kehilangan pekerjaan secara meluas kerana kewujudan proses automasi. Pada masa hadapan, akan ada lebih banyak mesin dan robot akan digunakan dan sekali gus menggantikan manusia dalam banyak industri.

 

 

Eksponen

 

 

Ini bakal mendatangkan kesan yang lebih teruk terhadap ekonomi kerana ia akan membawa kepada peningkatan kemiskinan dan ketidaksamaan, seterusnya melebarkan lagi jurang pendapatan antara golongan berpendapatan rendah dan tinggi.

 

Mereka yang kehilangan pekerjaan kerana AI juga terpaksa berjuang dan berusaha lebih gigih untuk mencari pekerjaan baru dalam pasaran kerja yang semakin kompetitif. Tiada lagi persaingan antara manusia dengan manusia tetapi kini lebih kepada persaingan antara manusia dengan AI serta robot.

 

Perkara ini tidak boleh dinafikan! Buktinya telah ada!

 

Automasi telah banyak mengurangkan pekerja dalam beberapa industri dan jika trend ini berterusan, apabila penggunaan AI meluas, kemungkinan lebih banyak yang akan kehilangan kerja pada masa hadapan.

 

Sebagai contoh, revolusi dalam sektor teknologi maklumat dan komunikasi telah membawa perubahan dalam cara orang bekerja, berkomunikasi, belajar, berbelanja dan lain-lain yang menyaksikan banyak pekerja terpaksa di berhentikan. Tetapi pada masa yang sama, ia telah mewujudkan peluang pekerjaan yang baru dalam pembangunan dan kejuruteraan perisian, teknologi maklumat serta bidang yang berkaitan.

 

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mempertimbangkan bahawa automasi telah menjadi penggerak di sebalik pertumbuhan ekonomi selama berabad-abad, dan secara konsisten telah mewujudkan peluang pekerjaan baru, walaupun ia telah menggantikan yang sedia ada.

 

 

Eksponen

 

 

Oleh itu, revolusi dan peningkatan AI secara meluas juga akan mewujudkan peluang pekerjaan baru seperti saintis data, jurutera pembelajaran mesin, pakar etika AI dan pekerjaan lain yang berkaitan. Walaupun, tidak dinafikan, ia menggantikan pekerjaan yang sedia ada, peluang pekerjaan berkaitan AI akan memberi peluang kepada pekerjaan baru untuk menyumbang kepada masyarakat dengan cara yang lebih bermakna.

 

AI juga dilihat berpotensi untuk menjadi berat sebelah (merujuk kepada diskriminasi yang sedia ada). Ini kerana, sistem AI dilatih dengan data. Jika data itu mengandungi data dan keputusan yang berat sebelah, berkemungkinan ia akan menghasilkan semula keputusan tersebut.

 

Sebagai contoh, algoritma pengecaman wajah akan dianggap kurang tepat dalam mengenali individu dengan tona kulit yang lebih gelap, ini akan menyebabkan kecenderungan berlaku isu perkauman yang sedia ada.

 

Antara Cabaran dan Peluang

Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai manusia untuk memastikan bahawa pembangunan dan penggunaan AI dilakukan dengan cara yang bertanggungjawab dan beretika.

 

 

Eksponen

 

 

Ini memerlukan kerjasama antara kerajaan, syarikat, serta individu untuk menggariskan peraturan dan piawaian. Tidak terhad dengan itu, keperluan untuk menyediakan program pendidikan dan latihan juga dilihat perlu untuk memastikan bahawa manfaat AI dikongsi secara saksama.

 

Sama ada kita suka atau tidak, AI sudah ada di sini dan akan tetap kekal! Tidak perlu takut.

 

Cara terbaik adalah untuk sentiasa bergerak ke hadapan dan menyesuaikan diri dengan AI. AI sudah tentu bakal memberikan peluang serta cabaran! – DagangNews.com

 

 

Wan Mohd Farid Wan Zakaria adalah Pensyarah Kanan Fakulti Pengurusan & Perniagaan UiTM Cawangan Johor, Kampus Segamat

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL EKSPONEN

Portfolio Tags