5 perkara penting kerajaan Anwar diperhati oleh pelabur saham dan penganalisis ekonomi, kata CGS-CIMB | DagangNews Skip to main content

5 perkara penting kerajaan Anwar diperhati oleh pelabur saham dan penganalisis ekonomi, kata CGS-CIMB

Datuk Seri Anwar Ibrahim pada hari pertama sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-10 pada 25 November 2022.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Nov - Buat masa ini, kebimbangan pasca Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) masih berlarutan mengenai kerapuhan pakatan yang berpotensi disebabkan oleh ideologi politik mereka yang berbeza, menurut CGS-CIMB Research.

 

Pasaran akan memerhati dengan teliti lima perkara ini:

 

(i) pengumuman barisan Kabinet yang kami anggarkan boleh mengambil masa tujuh hingga 10 hari; (

ii) sidang Parlimen pertama pada 19 Dis;

(iii) pembentangan Bajet 2023 sementara dan penuh;

(iv) pemilihan parti UMNO (enam bulan selepas PRU15);

(v) pilihan raya negeri di Pulau Pinang, Selangor, Negeri Sembilan, Kelantan, Terengganu dan Kedah pada 2023,” kata ketua penyelidikan Ivy Ng Lee Fang dalam nota strategi.

 

Semalam, Bursa Malaysia mencatat prestasi baik dengan FBM KLCI melonjak 58.38 mata atau 4.04% untuk melepasi paras psikologi 1,500 dan ditutup pada 1,501.88 mata, dirangsang oleh kejelasan dalam kancah politik tempatan.

 

Pencapaian itu didorong oleh faktor-faktor berikut:

  • Prospek Parlimen tergantung diselesaikan;

  • Kerajaan perpaduan yang mungkin terdiri daripada Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) yang sekurang-kurangnya akan mempunyai 135 kerusi di Parlimen (hampir dua pertiga majoriti, sekali gus membolehkan kerajaan meneruskan pembaharuan); dan

  • Potensi pulangan pelabur asing atas jangkaan kestabilan politik dan pertumbuhan di Malaysia.
     

 

Berlatarbelakangkan sentimen kenaikan harga, CGS-CIMB Research meningkatkan sasaran FBM KLCI penghujung 2022F kepada 1,602 mata daripada 1,484 mata.

 

“Sekiranya ketidakstabilan politik berkurangan dari semasa ke semasa, terdapat potensi untuk FBM KLCI untuk menilai semula kepada penilaian sebelum PRU14 sebanyak 16.5 kali yang hampir dengan purata tiga tahun purata P/E (nisbah harga kepada pendapatan). ) sebanyak 16 kali dan nilainya pada 1,855 mata,” unjur firma penyelidikan itu.

 

Risiko masih wujud

Walaupun kerajaan yang baru dibentuk dilihat stabil dan kukuh dari segi kerusi Parlimen, MIDF Research memberi amaran bahawa masih terdapat risiko ketidakstabilan politik "terutamanya jika parti-parti tersebut gagal wujud bersama dalam dasar dan perkara tertentu".

 

"Sebaliknya, penjajaran politik baharu ini dilihat mampu menurunkan suhu politik di negara ini dan mengukuhkan pelaksanaan dasar fiskal kerajaan sekurang-kurangnya dalam tempoh satu hingga dua tahun akan datang," kata firma penyelidikan itu.

 

"Memandangkan perbelanjaan kerajaan dan pelaburan awam masing-masing menyumbang kira-kira 12.5% ​​dan 4% kepada KDNK (keluaran dalam negara kasar), mempunyai kerajaan yang stabil mungkin dapat menyokong pertumbuhan ekonomi yang stabil menjelang 2023." - DagangNews.com