Buli Siber dalam media digital daripada perspektif Islam | DagangNews Skip to main content

Buli Siber dalam media digital daripada perspektif Islam

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

TAHUKAH anda 3 daripada 10 orang muda di Malaysia dibuli siber setiap hari?

 

Sebanyak 28% daripada 6,953 orang muda di Malaysia yang ditinjau U-Report Malaysia mengatakan mereka telah menjadi mangsa buli dalam talian atau secara maya.

 

Sebanyak 43% daripada mereka mengalaminya melalui permainan dalam talian dan pemesejan peribadi dan aplikasi media sosial termasuk Facebook, Instagram, WhatsApp, YouTube dan Twitter.

 

Ramai rakyat Malaysia membuli siber tanpa melepaskan apa yang mereka lakukan.

 

Ada yang memilih untuk menyerang orang secara terbuka berdasarkan sifat fizikal mereka di mana orang menetapkan standard kecantikan yang tidak realistik iaitu had berat badan, warna kulit, saiz badan dan mereka pada asasnya memilih mereka yang berbeza dalam umum.

 

Ini boleh menyebabkan tekanan emosi sama seperti penderaan fizikal, atau lebih teruk lagi, kerana ia memusnahkan keyakinan diri seseorang sepenuhnya.

 

Lebih kerap daripada tidak, ini adalah unjuran ketidakamanan yang dicerminkan melalui tingkah laku kesat.


 

fudzail

 


Menurut tinjauan pendapat oleh UNICEF dan Wakil Khas Setiausaha Agung PBB (SRSG) mengenai Keganasan terhadap kanak-kanak:

  • 4 daripada 9 orang muda Malaysia berkata mereka tahu tentang kumpulan dalam talian persendirian yang digunakan untuk membuli orang lain.
  • Hanya 2 daripada 7 orang muda di Malaysia mendedahkan mereka mengetahui talian bantuan untuk dihubungi jika mereka menjadi mangsa buli siber atau keganasan dalam talian.
  • 1 daripada 5 orang muda di seluruh dunia melaporkan telah ponteng sekolah kerana buli siber dan keganasan.

 

Apakah beberapa tindakan untuk menamatkan  keganasan pembuli yang kelihatan seperti maya ini yang bersembunyi di sebalik skrin?

 

Malaysia adalah negara ke-9 merekodkan penggunaan media sosial dan maya paling aktif di dunia.  Di mana hampir 80% daripada jumlah penduduknya yang berjumlah 32 juta.

 

Penggunaan internet secara meluas mendedahkan setiap individu kepada pelanggaran etika  membawa kepada buli siber.

 

Perbuatan buli semakin menjadi budaya dalam kalangan netizen yang berinteraksi dengan siber. Dengan menjadikan seseorang individu sebagai bahan jenaka untuk mendapat perhatian dan keseronokan di media sosial.

 

Kerajaan telah memperkenalkan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 untuk memantau kesalahan yang wujud di media sosial melibatkan medium siber.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Guna kata kesat di media sosial, pembuli siber boleh didenda RM50,000

 

Bagaimana hendak mengenal pasti tingkah laku siber buli dalam media digital dan menganalisis perbuatan ini mengikut perspektif Islam?

 

Buli siber dalam satu akal memberi kesenangan kepada pelakunya tetapi perbuatan buli sebenarnya maksiat dan haram malah dilarang oleh Islam tanpa mengira latar belakang setiap mangsa yang terlibat.


 

fudzail

 


Pengguna digital media seharusnya mempamerkan adab dan etika dalam berinteraksi melalui siber platform untuk mencipta ekosistem digital yang lebih harmoni dan selamat.

 

Revolusi Perindustrian 4.0 telah menyumbang kepada perkembangan pesat dalam teknologi maklumat dan komunikasi. Dengan ini kita semakin maju untuk berinteraksi.

 

Perkembangan pelbagai aplikasi dalam talian dan media sosial platform telah memberi kesan positif kepada kehidupan manusia seluruhnya. Sesuatu untuk tahun-tahun yang semakin mencabar.

 

Begitu pun perkembangan secara tersirat menyebabkan impak negatif kepada warga maya dan dalam talian.

 

Penyalahgunaan kemudahan untuk menjalankan aktiviti yang melanggar etika kepenggunaan secara terbuka, undang-undang sivil dan undang-undang Islam yang ramai tidak tahu atau tidak peduli.

 

Termasuk buli siber, penyebaran maklumat palsu, fitnah dan maklumat mengelirukan, sebagai serta penipuan transaksi dalam talian serta menyamar sebagai orang yang dikenali.

 

Semasa pandemik COVID-19 kes penyalahgunaan dalam talian telah meningkat naik kerana PKP. Kebergantungan rakyat kepada internet untuk berkomunikasi dan melaksanakan perniagaan kerana PKP telah memulakan norma baharu di kalangan rakyat Malaysia.

 

Menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) peningkatan drastik dalam permintaan untuk jalur lebar meningkat sejak pelaksanaan PKP dalam bulan Mac 2020.

 

Dengan perniagaan aktiviti, pembelajaran, persidangan, mesyuarat serta berkumpul secara maya dijalankan di rumah.


 

fudzail

 


Pematuhan terhadap PKP yang dilaksanakan menyaksikan peningkatan aliran trafik internet dan menjadikan kehidupan masyarakat lebih selesa. Banyak perkhidmatan boleh diakses dan diuruskan melalui kemudahan dalam talian dengan cepat dan segera dengan secara maya.

 

Sebahagian pengguna menyalahgunakan wadah siber  untuk melakukan jenayah dengan terancang. Terlibat dalam mengaut keuntungan, menyumbang kepada jenayah siber yang keji dengan untung besar.

 

Kerajaan mengambil langkah-langkah dalam peningkatan jenayah siber. Ini untuk meningkatkan kesedaran dan menggalakkan penggunaan siber, internet dan komputer secara positif dan beretika yang murni dan bersih.

 

Terdapat 10 bentuk jenayah siber yang sering dilaporkan oleh mangsa. Seperti jenayah berkaitan kandungan, menyamar, gangguan siber, penafian perkhidmatan, penipuan, pencerobohan, percubaan untuk menceroboh, kelakuan jahat dan laporan kelemahan.

 

Penyalahgunaan gajet seperti tablet, telefon pintar dan komputer bertujuan untuk mangsa buli di alam siber diperhatikan semakin meningkat dan berkembang dalam pelbagai bentuk yang tidak difikirkan oleh kita.

 

Gejala buli siber semakin berleluasa kerana penularan video dan foto yang lebih dikenali sebagai troll di media sosial. Troll semakin popular dalam kalangan netizen.

 

Pengguna media sosial menggunakan bahagian komen untuk berkongsi gambar dan membuat siaran secara meluas. Dengan tujuan untuk memburukkan mangsa kerana paling terdedah dan ruang yang mudah diakses oleh sesiapa sahaja.

 

Selalunya pengguna mendakwa hanya membuat jenaka dan untuk hiburan sesama sendiri. Tidak peduli perasaan dan emosi mangsa.


 

fudzail

 


Ramai terlepas pandang akibat yang ditanggung oleh mangsa untuk peristiwa sedemikian membawa kepada harga diri yang rendah, risiko masalah mental, kemurungan dan yang paling teruk ialah idea bunuh diri dari kalangan mangsa yang kurang beragama.

 

Dari perspektif Islam, pelakunya buli siber tertakluk kepada hukuman kerana potensi ancaman kepada masyarakat yang semakin terbuka dengan karenah manusia.

 

Buli siber dalam media sosial sama sahaja dengan buli di luar maya dari kalangan pelajar yang tidak mewujudkan masyarakat Islam beriman dan bertakwa kepada Allah tanpa moral luhur.

 

Hanya kedaifan iman dalam sanubari sebab orang beriman dan bertakwa, tidak memberi masalah atau menyusahkan orang lain dalam kehidupan. 

 

Masalah buli siber dan di luar maya akan terus berterusan dan berpanjangan walau Islam menjadi pegangan selagi umat tidak takut kepada Allah. - DagangNews.com