Berurusan dengan syarikat Afghanistan yang besar di Dubai | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 8 July 2021

Berurusan dengan syarikat Afghanistan yang besar di Dubai

 

 

DALAM mengkaji syarikat bebas cukai di Dubai saya tertarik membaca banyak syarikat yang berdaftar. Ada pelbagai syarikat. Kecil atau besar berbilion jumlah dagangan.

 

Terdapat lebih daripada 30 Zon Bebas yang beroperasi di Dubai, yang merangkumi yang berikut: Dubai Silicon Oasis, Zon Bebas Lapangan Terbang Dubai, Daerah Reka Bentuk Dubai, Bandar Kesihatan Dubai, Bandar Akademik Antarabangsa Dubai, Bandar Internet Dubai, Pusat Kewangan Antarabangsa Dubai, Perkampungan Pengetahuan Dubai dan lain-lain.

 

Perkembangan Zon Bebas sejak tahun 2000 yang hanya ada tujuh buah.

 

Saya berhajat untuk menemuduga syarikat yang besar untuk menyenangkan kerja kerana ada lebih 5,000 syarikat. Bukan kerja mudah, saya membilang dalam 30 buah saja syarikat.

 

Dalam menganalisis syarikat tersebut, saya tertarik dengan syarikat dari Afghanistan yang ketika itu baru dibuka. Walau pun masih sederhana besarnya, syarikat ini mempunyai potensi. Afghanistan? Saya tertanya kerana tidak pernah mendengar syarikat dari Afghanistan yang masih sibuk berperang dan tidak aman.
Namanya Alokozay.

 

Saya menghubungi melalui telefon. Setelah berinteraksi beberapa minit saya terus kepada pengurus besar untuk bertemu.

 

Alokozay Group of Companies (AGC), sebuah konglomerat Afghanistan yang beribu pejabat di Dubai, mempunyai kehadiran di lebih 40 negara dengan rangkaian pengedaran di Timur Tengah, Asia Tengah, Asia, Eropah, Afrika dan Amerika Utara.

 

Alokozay Group of Companies
BANGUNAN ibu pejabat Alokozay Group of Companies di Dubai, UAE.

 

Pengerusi Abdul Rehman namanya, antara orang terkaya di Afghanistan.

 

Teh Hijau Alokozay adalah Teh Hijau Ceylon. Rasa enak dan berkhasiat tinggi, teh hijau adalah salah satu minuman paling sihat. Teh Hijau Alokozay tulen dan herba dan boleh dinikmati panas atau sejuk.

 

Alokozay membina jenama yang disukai orang dan yang memberi nilai tambah kepada kehidupan seharian berjuta-juta orang di seluruh dunia. Saya tidak pasti Malaysia.

 

Dengan sejarah gemilang yang merangkumi lebih dari satu abad, Alokozay adalah salah satu syarikat multinasional FMCG terbesar di Timur Tengah. Beribu pejabat di Dubai, Alokozay mempunyai rangkaian pembuatan dan pengedaran yang luas yang tersebar di Timur Tengah, Asia, Afrika, Amerika Utara dan Eropah.

 

Sebagai jenama, Alokozay sangat berminat untuk menawarkan yang terbaik kepada pelanggan, ini tercermin dalam rangkaian produk berkualiti premium  dari teh khas, biskut lazat, minyak masak bunga matahari 100% tulen, minyak zaitun extra virgin, dan pelbagai jenis minuman bukan alkohol, hingga tisu muka lembut dan bersih, tisu bilik mandi, tuala serbaguna, maxi roll, produk penjagaan diri yang dihasilkan dengan teliti, penjagaan mulut, topeng muka dewasa & kanak-kanak, susu sejat, detergen premium, dan minyak enjin.

 

Perjalanan Alokozay bermula dengan berniaga barang di sepanjang jalan sutera kuno. Sejak itu, Alokozay terus berusaha untuk menjadikan sebagai pusat kuasa global, dengan kehadiran di lebih dari 40 negara dan pasukan anggota 35,000 orang di seluruh dunia. Alokozay adalah syarikat yang diperakui ISO, dan mengendalikan kemudahan pembuatan, gudang dan logistik canggih berskala besar.

 

Pada akhirnya, semua usaha Alokozay tertumpu pada satu objektif  untuk menjadi jenama yang boleh dipercayai oleh orang ramai. Alokozay mencapainya dengan memastikan bahawa  sentiasa mengekalkan standard kualiti tertinggi di semua bidang perniagaan. Alokozay peneraju pengembangan produk, penyelidikan, dan logistik. 

 

Alokozay menjelajahi dunia, memastikan bahawa hanya memperoleh bahan mentah berkualiti terbaik, dan telah melabur di kemudahan pembuatan bertaraf dunia, untuk menegakkan tahap kualiti yang telah komited.

 

Alokozay berusaha untuk mencapai objektif utama dengan menempatkan orang di semua aktiviti. Menjadi sebahagian daripada perubahan yang diperlukan dunia ini, terletak di tengah-tengah ini. Komuniti tempat Alokozay beroperasi membentuk bahagian penting dalam perjalanan ini. Itulah sebabnya Alokozay telah menubuhkan unit pengeluaran di negara-negara yang sangat memerlukan peningkatan ekonomi. 

 

Dengan objektif untuk memupuk semangat penyertaan, Alokozay bangga telah mencipta pelbagai peluang pekerjaan di seluruh dunia, menyediakan orang-orang dengan persekitaran kerja yang kuat, menarik dan positif.

 

Motto Alokozay 'Mencapai hari ini, apa yang mungkin esok' mencerminkan visi  untuk mencipta jenama yang disukai dan dipercayai oleh semua orang, disokong oleh inovasi dan tanggungjawab sosial. 
Untuk itu adalah untuk mewujudkan masa depan yang lebih selamat, sihat dan bahagia untuk satu dan semua.

 

Salah sebuah anak syarikat Alokozay, pengedar KT&G selama lebih dari 25 tahun, perkongsian Alokozay yang berjaya dengan syarikat telah meningkatkan momentumnya secara signifikan di pasaran global, melalui pengurusan yang mampan dan pemasaran yang unggul. 

 

Sebagai pengeluar tembakau kelima terbesar di dunia, KT&G diakui secara meluas kerana komitmennya yang teguh terhadap kualiti dan inovasi. Dengan rekod yang tiada tandingannya untuk menyesuaikan diri dengan kehendak pengguna semasa dan dengan kepakaran pembuatannya yang tersendiri, KT&G telah menguasai lebih dari 70% pasaran domestik untuk rokok di Dubai dan telah memperluas pengedarannya ke lebih dari 40 pasaran di seluruh dunia.

 

Saya berkenalan dengan ramai pengurusan Alokozay yang kebetulan hampir semua orang Afghanistan. Mereka baik-baik dan peramah, termasuk menawarkan kerja sebagai rakyat Malaysia yang pertama bekerja di Alokozay.

 

Saya terkejut kerana pada persepsi saya orang Afghanistan masih jauh ketinggalan pada masa itu sedangkan Alokozay lebih besar dari syarikat Malaysia yang tiada satu pun di Zon Bebas Cukai Dubai! 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

Portfolio Tags