Bangunan pencakar langit Dubai sembunyikan penderaan buruh | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 22 September 2022

Bangunan pencakar langit Dubai sembunyikan penderaan buruh

 

 

SAYA tinggal di Dubai selama 18 tahun dan semenjak bekerja dengan Nakheel selalu bertemu pekerja dan buruh untuk projek telekomunikasi.

 

Selalunya saya yang menegur walau bahasa yang berlainan dengan ledakan bangunan yang menakjubkan di Dubai, yang menjadikannya salah satu bandar yang paling pesat berkembang di dunia dan didorong oleh tenaga buruh kira-kira 700,000 warga asing.

 

Hampir kesemuanya dari kampung miskin, luar bandar di India, Pakistan dan Sri Lanka.

 

 

wainuiomata

 

 

Gaji pekerja yang tidak seberapa masih jauh di tanah asal mereka. Dua atau tiga tahun di Dubai boleh bermakna membina rumah untuk keluarga mereka, membeli sebidang tanah atau menghantar anak ke sekolah.

 

Namun ramai lelaki melarikan diri dari kemiskinan di rumah hanya untuk mendapati diri mereka terperangkap dalam perhambaan.

 

Kumpulan hak asasi manusia selama bertahun-tahun mengecam keadaan buruh asing yang teruk di Dubai, bersama-sama dengan seluruh UAE dan Teluk yang kaya dengan minyak.

 

Tetapi masalah itu hanya menarik perhatian meluas selepas mogok oleh ribuan pekerja. Beberapa protes bertukar menjadi ganas pada pertengahan 2008, polis menahan sekurang-kurangnya 500 pekerja Asia Selatan yang memecahkan tingkap pejabat dan membakar kereta di Sharjah.

 

Dubai berasa malu dengan khabar buruk di bandar raya yang mengiklankan dirinya sebagai hab perniagaan dunia, taman permainan untuk orang kaya dan rumah kepada perlumbaan kuda utama serta kejohanan golf dan tenis. Tetapi di sebalik janji pembaharuan, masih terdapat masalah.

 

Ramai pekerja Asia Selatan pada dasarnya adalah buruh kontrak meminjam banyak wang untuk membayar ejen pengambilan pekerjaan.

 

Mereka boleh menghabiskan beberapa tahun membayar balik hutang yang boleh menjalankan $3,000 atau lebih dengan gaji antara $150 hingga $300 sebulan. Pada tahun 2007, para buruh telah memperoleh pendapatan yang lebih rendah kerana dolar yang lemah yang mana dirham terikat dan inflasi dua digit Dubai.

 

 

wainuiomata

 

 

Mereka bekerja enam hari atau bahkan enam setengah, dan 60 jam minggu.

 

Majikan sering merampas pasport mereka, melanggar undang-undang Dubai, dan menahan gaji selama dua atau tiga bulan untuk menghalang pekerja daripada berhenti.

 

Ramai yang tidak mempunyai insurans perubatan dan bekerja di luar rumah pada musim panas 49 darjah Celsius dengan kelembapan yang menyekat.

 

Perumahan yang disediakan oleh majikan selalunya bermaksud treler kosong dan sesak yang dikelilingi oleh dawai berduri atau terletak di pinggir padang pasir Dubai. Ada yang tidak disambungkan ke grid air atau kumbahan.

 

Secara keseluruhan, kumpulan hak asasi manusia berkata, majikan yang tidak bertanggungjawab dan sikap acuh tak acuh kerajaan telah bergabung untuk mewujudkan satu daripada kes eksploitasi sistematik yang paling teruk di dunia hari ini.

 

Pegawai UAE menolak perbincangan mengenai gaji minimum sebagai tidak serasi dengan ekonomi pasaran Dubai. Tetapi mereka menegaskan mereka telah mengambil langkah untuk memastikan peraturan dipatuhi di tapak pembinaan dan tempat tinggal.

 

Peranan mereka adalah untuk memastikan bahawa apa yang telah dijanjikan adalah apa yang sebenarnya dibayar. Syarikat mahu memaksimumkan keuntungan. Dan apa yang  dilakukan ialah mengajar mereka bahawa produktiviti bertambah baik, jika keadaan bertambah baik untuk pekerja.

 

Undang-undang buruh dibawa ke Kabinet  membenarkan kerajaan menolak permohonan mengimport pekerja daripada syarikat yang mempunyai rekod pelanggaran, memaksa pembina memperbaiki keadaan atau berdepan denda yang dinaikkan, dan menutup pesalah berulang.

 

 

wainuiomata

 

 

Pihak berkuasa membuat syarikat memasukkan gaji pekerja ke dalam akaun bank yang boleh dipantau. Pekerja syarikat bangunan utama telah diberikan kad ATM untuk mengutip gaji di tapak kerja.

 

Tetapi pegawai Dubai mengakui mereka masih menghadapi beberapa halangan.

 

Satu adalah memujuk syarikat pembinaan untuk membuat perubahan sambil mengekalkan pertumbuhan fenomenal sektor bernilai kira-kira $400 bilion dalam projek.

 

Satu lagi ialah kekurangan pemeriksa buruh, terdapat 400 orang, hampir dua kali ganda lebih ramai  tetapi kurang daripada sasaran 2,000. Sukar juga untuk membina kem baharu dengan ruang dan kebersihan yang mencukupi kerana harga tanah yang melambung tinggi.

 

Pekerja boleh menyaman di mahkamah terhadap majikan yang terlepas gaji  tetapi ia jarang menghasilkan pembayaran.

 

Ambil kes seorang tukang batu berusia 39 tahun dari India yang telah bekerja di Dubai sejak 1995. Dia membayar mas kahwin lima beradik perempuan dengan gaji Dubainya, tetapi kemudian mula menghadapi masalah dengan majikannya atas pembayaran gaji yang tidak dijawab.

 

Dia membawa majikannya ke mahkamah buruh, yang memutuskan memihak kepadanya. Menurut dokumen mahkamah, syarikat milik Emirati itu diperintahkan membayarnya 20,612 dirham dan tambang penerbangan pulang ke India, jauh melebihi 16,000 dirham  yang didakwa peguamnya.

 

Tetapi syarikat itu merayu keputusan itu dan dia dengan rambutnya tidak terawat dan giginya berwarna perang dengan reput masih hidup dengan pekerjaan sampingan dan pinjaman sementara menunggu keputusan rayuan.


 

wainuiomata

 


Namun ramai pekerja tidak mahu pulang dan menghadapi rasa malu kerana pulang dengan tangan kosong.

 

Treler 12 kali 4 meter itu dipenuhi dengan katil dua tingkat, periuk memasak, kotak kadbod bawang, kentang, dan kuil. Kedua-dua penghawa dingin adalah cengkerang hitam yang tidak banyak melawan panas musim panas. Lantai mempunyai lubang besar, dan lelaki itu berkata bumbung bocor apabila hujan. Air yang dibawa masuk ke dalam kem oleh kapal tangki, sering kehabisan.

 

Buruh bangun sebelum subuh, mula bekerja pada pukul 7 pagi dan berhenti pada pukul 5:30 petang. Mereka membuat perjalanan bas selama 45 minit pulang, menunggu dalam barisan untuk mandi, kemudian memasak, makan dan tidur pada pukul 11 ​​malam.

 

Tidak ada gunanya marah kerana ia tidak akan menjadikan keadaan lebih baik kata seorang ketua tidak rasmi kumpulan treler itu berehat di atas katilnya pada petang.

 

Pada hari Jumaat, mereka bekerja setengah hari dan menghabiskan waktu petang dengan mencuci pakaian, menonton DVD filem Bollywood, menelefon ke rumah dan membeli-belah di pasar raya berdekatan yang menyediakan perkhidmatan kepada pekerja Asia.

 

Sesetengah orang India dan Sri Lanka bermain kriket di atas tompok tanah, kebanyakannya berkaki ayam atau memakai sandal plastik.

 

Ia satu-satunya padang yang ada.

 

 

wainuiomata

 

 

Ramai gembira kerana memperoleh wang untuk membina sebuah rumah di India suatu hari nanti. Namun tukang batu berusia 23 tahun yang membantu membina Burj Khalifa sudah menjadi bangunan tertinggi di dunia, mengeluh dia berjauhan dari keluarga dalam tahun-tahun terbaiknya.

 

Tetapi dia perlu melakukan dan jika tinggal di rumah, dia tidak akan mempunyai masa depan. Dia merancang untuk berada di sini selama enam tahun dan apabila  selesai, dia akan mendapat apa yang diperlukan.

 

Begitulah angan-angan, impian dan harapan buruh di Dubai menanti hari esok yang belum tahu kesudahannya.

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags