Bagaimana pemasaran bijak jadikan Nike jenama sukan terhebat dunia? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Idea Digital - 28 September 2021

Bagaimana pemasaran bijak jadikan Nike jenama sukan terhebat dunia?

 

 

KITA semua kenal kasut dan barangan sukan berjenama Nike. Kejayaan Nike sebagai salah satu jenama yang paling bernilai di dunia ini dipengaruhi secara langsung oleh strategi pemasarannya yang bijak.

 

Ini diakui sendiri oleh Steve Jobs. Strategi pemasarannya jelas, mereka membuat pelaburan berjuta-juta dolar melalui pemasaran emosi dan tajaan personaliti sukan terkenal dunia, di samping mengeluarkan produk-produk yang berkualiti tinggi, inovasi melalui teknologi terkini.

 

Ini merupakan taktik pemasaran yang dilakukan oleh Nike yang menjadikan mereka sangat popular?

 

Just Do It

Value proposition ataupun tawaran nilai yang mereka ‘jual’ adalah keyakinan. Mereka tidak membezakan produk mereka dengan orang lain tetapi tawaran nilai mereka lebih kepada menjual kepercayaan mereka kepada pengguna.

 

 

idea

 

 

Dengan slogan mereka yang boleh diterjemahkan sebagai ‘Buat Je’ dalam Bahasa Melayu, ia seolah-olah mengajak kita menolak ke tepi perasaan was-was kita terhadap sesuatu aktiviti sukan atau apa sahaja perkara yang ingin kita lakukan, dan menggalakkan kita agar terus sahaja melakukannya tanpa terlalu banyak berfikir.

 

Iklan

Perlu diingat, tidak ada mana-mana jenama sukan yang membuat pelaburan yang tinggi seperti yang Nike lakukan. Kalau diimbas kembali pada tahun 2014, mereka telah berbelanja sebanyak AS$3.031 bilion dolar dalam mencipta permintaan.

 

Mengikut perspektif pengiklanan, angka ini boleh diterjemahkan seolah-olah mereka berbelanja AS$100 setiap saat melalui iklan tidak kira di saluran mana iklan-iklan ini disiarkan. Pada tahun 2016, Under Armour mula mengatasi Nike apabila mereka membuat pelaburan sebanyak AS$3.96 bilion dolar berbanding Nike AS$ 3.3 bilion pada tahun tersebut.

 

Tajaan

Banyak promosi yang dilakukan Nike adalah melalui tajaan. Promosi mereka biasanya melalui selebriti, personaliti sukan dan atlet-atlet sukan berprestasi tinggi yang sedang meningkat naik di kolej pengajian tinggi.

 

Di antara personaliti terkenal yang ditaja oleh Nike termasuklah Tiger Woods, Michael Jordan, Lebron James, mendiang Kobe Bryant, Ronaldinho, Cristiano Ronaldo, Roger Federer dan Serena Williams.

 

 

idea

 

 

Selain tajaan yang diberikan kepada personaliti sukan dunia, mereka juga bekerjasama dengan pertubuhan sukan dunia seperti FIFA dan NBA, kejohanan sukan dunia dan kelab bolasepak terkenal dunia seperti Liverpool, Chelsea, Tottenham Hotspur, Paris St Germain, Barcelona dan Inter Milan

 

Bercerita

Sejak penubuhannya pada tahun 1971, misi Nike hanyalah satu iaitu mereka ingin membawa inspirasi dan inovasi kepada setiap atlet sukan di seluruh dunia.

 

Melalui penceritaan, mesej mereka adalah ini; Sesiapa sahaja yang mempunyai badan adalah seorang atlet dan kita tidak perlu menjadi seorang bintang sukan terkenal di dalam gelanggang atau di padang untuk menjadi seorang atlet.

 

Ini mesej yang sering disampaikan oleh Nike melalui setiap pemasaran mereka. Cara mereka bercerita bukan sahaja melalui iklan dan poster, tetapi juga melalui penulisan blog, cerita-cerita pendek ala dokumentari di mana mereka menemuramah atlet-atlet tertentu yang menceritakan latar belakang perjalanan karier sukan mereka dari zaman sukar yang serba tidak mencukupi sehinggalah zaman mereka benar-benar berjaya.

 

Taktik melalui pembuatan kandungan yang kreatif begini cukup efektif dalam mewujudkan senario yang berinspirasi.

 

Fokus Kepada Manfaat Melalui Emosi

Kita semua tahu yang mereka sebenarnya menjual gaya hidup. Gaya hidup yang lebih sihat, yang lebih aktif dan mampu membuatkan seseorang itu lebih yakin dengan penampilan diri yang lebih hebat.

 

Mereka hampir tidak pernah dan jarang-jarang bercerita tentang produk mereka dalam kesemua pemasaran mereka. Fokus mereka adalah melalui mesej yang disampaikan iaitu kebaikan dan manfaat berjoging, bersukan, bersenam dan mengamalkan gaya hidup sihat.

 

 

idea

 

 

Penggunaan kandungan visual yang terserlah di media-media sosial

Cara Nike bermain di media sosial juga sangat menarik. Mereka lebih gemar menggunakan visual seperti gambar yang beresolusi tinggi, video-video pendek yang dimuat naik terus ke setiap satu rangkaian media sosial.

 

Mereka sangat jarang meletakkan sebarang logo atau penulisan di dalam gambar-gambar yang dipaparkan, tetapi di dalam gambar tersebut ada logo mereka pada baju, kasut dan produk-produk sukan yang dipakai.

 

 

Tidak melupakan kempen-kempen kebaikan sejagat

Ini termasuklah membuat paparan dan temubual atlet-atlet kurang upaya yang mengambil bahagian dalam kejohanan-kejohanan sukan antarabangsa, sentiasa aktif bersuara dalam isu-isu pemeliharaan alam sekitar dan pemanasan global, keadilan dan kesamarataan dalam layanan di antara atlet-atlet dan juga isu-isu yang melibatkan sentimen perkauman yang masih menebal di dalam sesetengah sukan dunia.

 

 

Kualiti produk yang dikeluarkan melalui penggunaan teknologi terkini

Strategi ini sangat penting dalam pemasaran Nike. Dengan menggunakan kepakaran yang sedia ada di samping teknologi moden, mereka mahu setiap atlet yang menggunakan apa sahaja produk yang dikeluarkan oleh Nike, akan mampu mencipta kejayaan yang lebih baik.

 

Dari larian yang lebih laju tetapi selesa dengan menggunakan kasut yang lebih ringan dan selesa, berenang dengan kelajuan yang lebih melalui bahan-bahan yang digunakan untuk baju renang ataupun mendaki bukit dan gunung dengan lebih yakin melalui peralatan-peralatan yang lebih tahan lasak.

 

Dengan kualiti, mereka tahu pemasaran mulut-ke-mulut akan berlaku dengan lebih pantas yang impaknya akan jauh mengatasi setiap pengiklanan yang Nike lakukan.

 

Mempunyai produk yang pelbagai, sesuai dengan hampir setiap jenis sukan yang wujud

Nike mengungguli hampir kesemua jenis sukan dan aktiviti luar melalui produk yang ada. Ini termasuklah peralatan sukan dan pakaian untuk permainan besbol, hoki ais, trek dan balapan, bolasepak, yoga, tenis, bola keranjang, sukan kombat, berbasikal, gusti, bola tampar, automotif, akuatik, kriket dan golf.

 

idea
But bagi menunggang kuda Nike 

 

 

Jenama yang mudah disebut dan dieja dan ia sinonim dengan logo unik yang mudah diingat

Ini memang tidak dinafikan lagi. Cuba kita lihat di butik-butik mereka. Kebanyakannya tidak lagi meletakkan nama Nike di papan-papan tanda yang ada, tetapi sekadar meletakkan logo mereka sahaja. Ini sahaja sudah mencukupi.

 

Dan yang peliknya, kita lihat sahaja logo mereka dan di fikiran kita sudah jelas ‘terpampang’ perkataan Nike akan timbul secara automatik.

 

10 taktik bijak yang dilakukan oleh Nike ini sangat licik. Setakat bulan April 2021, Nike adalah jenama sukan yang terunggul di dunia, yang kini mempunyai nilai mencecah AS$15.6 billion. Ia diikuti rapat oleh Gucci dan Adidas pada tangga kelima. – DagangNews.com

 

 

Azleen Abdul Rahim adalah seorang pakar strategi pemasaran, juga penulis di blog Tanarata dan kini kolumnis DagangNews.com menerusi kolum IDEA DIGITAL setiap Selasa.

 

KLIK DI SINI UNTUK MEMBACA KOLEKSI IDEA DIGITAL

 

 

 

 

 

Portfolio Tags