Singapura beli lebih banyak pesawat stealth, jauh tinggalkan tentera udara lain di Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

Singapura beli lebih banyak pesawat stealth, jauh tinggalkan tentera udara lain di Asia Tenggara

KUALA LUMPUR 1 Mac - Singapura akan membeli lapan lagi pesawat pejuang stealth F-35, bagi menggantikan F-16 yang telah berusia, sekali gus menempatkkan tentera udara Singapura "dalam liga perdana" apabila ancaman serantau semakin meningkat, kata menteri pertahanan republik itu.

 

Menteri Pertahanan Ng Eng Hen berkata Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) akan membeli F-35A - varian yang lebih besar dan jet jarak jauh Lockheed Martin Corp - untuk melengkapkan 12 jet pejuang F-35B yang telah ditempahnya.

 

F-35B pertama akan dihantar ke Singapura pada 2026.

 

Model B mampu berlepas dan mendarat secara menegak, bahagian penting dalam operasi di luar kapal, atau di tempat tanpa landasan tradisional.

 


 

F-35A
F-35A boleh berlepas, mendarat secara menegak seperti helikopter

 

 

"F-35A direka untuk ketahanan yang lebih tinggi dan mempunyai keupayaan untuk membawa muatan dengan kapasiti yang lebih tinggi," kata Ng semasa menjelaskan keputusan itu kepada parlimen.

 

"Ia melengkapkan F-35B, yang mempunyai keupayaan berlepas dan pendaratan menegak yang singkat."


 

 


Malcolm Davis, seorang penganalisis kanan di Institut Dasar Strategik Australia berkata, ia meningkatkan kemampuan Singapura lebih jauh di hadapan angkatan udara Asia Tenggara yang lain.

 

Singapura akan berada dalam kelompok Australia, Korea Selatan, Jepun dan Amerika Syarikat yang menerbangkan F-35 di rantau ini.

 

Harga unit F-35 boleh berbeza-beza bergantung pada pelanggan dan model; tahun lepas Jabatan Pertahanan A.S. menganugerahkan kontrak AS$7.8 bilion kepada Lockheed Martin untuk 126 F-35.

 

Lockheed Martin enggan mengulas mengenai harga unit atau jumlah nilai perjanjian itu, berkata dalam satu kenyataan ia "berbesar hati kerana kerajaan Singapura telah memilih F-35A sebagai sebahagian daripada armada pesawat pejuang masa depan RSAF." - DagangNews.com