SilTerra meterai ikrar bebas rasuah | DagangNews Skip to main content

SilTerra meterai ikrar bebas rasuah

Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir (kiri) dan Datuk Shaharom Nizam Abd Manap ketika majlis menandatangani sijil Ikrar Bebas Rasuah di Kulim, Kedah baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

CYBERJAYA 31 Mac - SilTerra Malaysia Sdn Bhd (SilTerra) telah melancarkan program bebas rasuahnya untuk meningkatkan komitmen teguh syarikat dalam usaha menegakkan integriti dan tadbir urus di semua peringkat.

 

Bertemakan "Bersama, Ikrar SilTerra untuk Integriti," program itu bertujuan untuk terus menyemai persekitaran amanah, ketelusan dan akauntabiliti dalam semua aspek rangkaian operasi perniagaan SilTerra.

 

Di samping itu, program tersebut menunjukkan komitmen berterusan SilTerra untuk menggalakkan keikhlasan, persekitaran kerja yang diingini dan kondusif membasmi rasuah dalam organisasi.

 

Pada majlis itu, bacaan ikrar bebas rasuah SilTerra diketuai Pengerusi Eksekutifnya, Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir dan diikuti majlis menandatangani sijil Ikrar Bebas Rasuah, yang disaksikan Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kedah, Datuk Shaharom Nizam Abd Manap.

 

Syed Zainal Abidin yang juga Pengarah Urusan Kumpulan Dagang NeXchange Berhad (DNeX) berkata, komitmen baharu faundri semikonduktor itu untuk mempertingkatkan konsep integriti akan menetapkan penguatkuasaan Seksyen 17A di bawah Akta Anti Malaysia, Akta Suruhanjaya Rasuah 2009 (Akta SPRM 2009).

 

“Pelaksanaan klausa tersebut bertanggungjawab kepada syarikat, termasuk lembaga pengarah dan pengurusan kanan, untuk memastikan perniagaan serta operasi dijalankan secara beretika, adil dan telus, selaras dengan prinsip dan kod kelakuan syarikat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Beliau berkata, SilTerra akan meningkatkan minat ke arah pendekatan holistik untuk meningkatkan kesedaran mengenai ancaman akibat rasuah sambil menggalakkan semua pekerja untuk secara kolektif mengambil bahagian dalam pencegahan serta memerangi rasuah.

 

“Di SilTerra, kami berusaha untuk kualiti dan meritokrasi supaya berdaya saing dan progresif untuk menjadi organisasi sifar rasuah. Semua pemimpin dan pengurusan kanan harus melalui penstrukturan semula kepimpinan, membenarkan individu yang paling layak untuk menjalankan syarikat bagi mengurangkan nepotisme dan kronisme. 

 

"Ini membolehkan organisasi mengamalkan tingkah laku perniagaan yang beretika, menyemak proses dan kawalan dalaman sambil mengekalkan mekanisme pemantauan telus sepanjang operasinya di semua peringkat,” katanya.

 

Sementara itu, Shahrom pula berkata, rasuah adalah penyakit yang harus dielakkan walau apa cara sekalipun. 

 

"Ia adalah tanggungjawab kolektif yang jatuh ke atas semua orang berkaitan syarikat. Justeru, setiap orang bertanggungjawab menilai niat mereka daripada semasa ke semasa sebagai langkah pencegahan ke arah memerangi rasuah,” katanya.

 

Sebagai sebahagian daripada Perjalanan Integriti SilTerra untuk 2022, syarikat telah menyediakan barisan aktiviti yang dirancang sepanjang tahun untuk menggalakkan kesedaran tentang etika dan integriti bagi mewujudkan daya tahan yang lebih besar terhadap rasuah. - DagangNews.com