PRU15: Muhyiddin berkata PH zalim dan tidak boleh berkuasa lagi | DagangNews Skip to main content

PRU15: Muhyiddin berkata PH zalim dan tidak boleh berkuasa lagi

KUALA LUMPUR 15 Nov - Tan Sri Muhyiddin Yassin mengkritik gabungan Pakatan Harapan dan parti komponennya DAP kerana tidak mengutamakan agenda bumiputera dan bertindak kejam sepanjang tempoh singkat 22 bulan memerintah dari 2018 hingga 2020.

 

“Ada masalah semasa PH mentadbir negara. Tetapi saya sudah tanya rakyat Shah Alam dan mereka kata mereka akan tolak PH.

 

“Saya nak tunjuk ketika itu ketika negara di bawah pemerintahan PH, mereka tolak kita, mereka tindas kita, mereka tidak kisah tentang hak bumiputera kerana bumiputera adalah teras pembangunan negara.

 

“Kali lepas kita ada Dasar Ekonomi Negara, kini digantikan dengan Dasar Pembangunan Nasional, tetapi penting untuk saya nyatakan bahawa PN komited untuk memastikan bumiputera menguasai sekurang-kurangnya 30 peratus ekonomi negara,” kata Perikatan Pengerusi Nasional (PN) dan Presiden Bersatu (PPBM) itu semasa ceramah baru-baru ini.

 

Menurutnya, semasa pemerintahan PH beliau adalah Menteri Dalam Negeri dan beliau bertanggungjawab menguruskan beberapa akta penting, salah satunya Akta Hasutan.

 

Beliau mendedahkan bahawa pada masa itu, Pengerusi DAP Lim Guan Eng, yang ketika itu menteri kewangan, bersama beberapa pemimpin PH lain mendesaknya untuk memansuhkan Akta Hasutan.

 

Muhyiddin menegaskan akta penting seperti itu tidak boleh dimansuhkan kerana ia memberi perlindungan terhadap perkara penting yang terkandung dalam perlembagaan seperti kedudukan Raja-raja Melayu, hak istimewa dan keistimewaan bumiputera, mengenai agama Islam sebagai agama rasmi di samping menghormati orang lain. agama dan bahasa Malaysia menjadi bahasa rasmi negara.

 

Beliau memberi amaran bahawa apabila perkara sensitif itu disentuh, ia boleh membawa kepada rasa tidak puas hati dan kemarahan yang boleh menjejaskan seluruh negara.

 

"Jaminan, jaminan daripada Akta Hasutan ialah kerajaan boleh mengambil tindakan jika ada mana-mana pihak atau pihak yang tidak menghormati perkara itu. DAP secara khusus meminta saya memansuhkan Akta Hasutan dan saya tidak bersetuju.

 

"Saya tidak boleh bersetuju dengan langkah sedemikian. Satu lagi langkah atau tindakan PH ialah mendesak, memberi tekanan kepada peruntukan yang diketepikan untuk beberapa institusi yang dibangunkan oleh kerajaan terdahulu seperti Ekuinas (Ekuiti Nasional Berhad - sebuah swasta syarikat ekuiti yang ditubuhkan pada 2009 untuk menggalakkan penyertaan ekonomi bumiputera).

 

“Bagi Ekuinas yang ditubuhkan kerajaan terdahulu, terdapat peruntukan kira-kira RM2 bilion dengan tujuan dan tujuan semata-mata untuk meningkatkan penyertaan bumiputera dalam pembangunan ekonomi negara.

 

"Guan Eng mendesak Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengambil semula peruntukan tersebut, dan itu adalah kejam," dakwa Muhyiddin.

 

Beliau mengulangi kepada orang ramai yang hadir bahawa inilah sebabnya beliau bertegas bahawa rakyat tidak seharusnya membenarkan PH membuat kemunculan semula. - DagangNews.com