Pengerusi DAP Sarawak `jelas hilang ingatan' mengenai layanan keras PH ke atas Sarawak, kata Fazzrudin | DagangNews Skip to main content

Pengerusi DAP Sarawak `jelas hilang ingatan' mengenai layanan keras PH ke atas Sarawak, kata Fazzrudin

Fazzrudin Abdul Rahman

KUCHING 14 Nov — Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tupong, Fazzrudin Abdul Rahman hari ini mengecam pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen yang didakwanya `jelas kehilangan ingatan' mengenai bilangan projek yang dibiayai Persekutuan bernilai berbilion ringgit yang telah dibatalkan semasa pentadbiran Pakatan Harapan selama 22 bulan.


 
Beliau menjawab cabaran Chong kepada pemimpin Gabungan Parti Sarawak (GPS) untuk menamakan projek yang dibiayai persekutuan yang telah dibatalkan pada 2018 selepas PH menduduki Putrajaya.


 
“Chong sama ada sangat pelupa atau berpura-pura lupa bahawa kerajaan PH telah membatalkan projek di Sarawak sejurus selepas mengambil alih kuasa di Putrajaya,” kata Fazzrudin, yang juga ketua setiausaha politik kepada Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Openg.


 
Beliau berkata Chong sebelum ini mengakui penamatan projek infrastruktur yang diluluskan oleh Barisan Nasional (BN) bahawa mereka juga telah melabelkan "projek udara panas" pada 2018.


 
"Ini selepas dia gagal menunaikan janjinya untuk meneruskan projek-projek ini, mengatakan bahawa dia akan membawanya sendiri kepada ketua partinya iaitu bekas setiausaha agung DAP dan menteri kewangan Lim Guan Eng untuk meneruskan projek-projek ini," katanya.


 
Fazzrudin berkata beliau hanya boleh membuat spekulasi bahawa tuntutan Chong ditolak oleh tuan politiknya apabila projek itu dihentikan.


 
"Alasannya ketika itu ialah pemotongan bajet untuk beberapa projek adalah tindakan yang perlu untuk menyelamatkan negara daripada muflis," kata ahli politik GPS itu.

 

Tidak maafkan, tidak lupakan

“Bagi rakyat Sarawak, kami tidak memaafkan dan tidak melupakan DAP dan PH atas layanan keras mereka terhadap Sarawak, walaupun mereka menafikan,” tambahnya.
 

Pada sidang media semalam, Chong mencabar Abang Johari untuk menyatakan projek yang ditegaskan GPS telah dibatalkan oleh kerajaan PH. - DagangNews.com