Pengeluaran berulang KWSP ibarat bom jangka | DagangNews Skip to main content

Pengeluaran berulang KWSP ibarat bom jangka

Pengeluaran berulang kali setiap kali `hari hujan’ dan kelihatan tidak berkesudahan kini bertukar menjadi bom jangka yang berdetik.
Oleh Benedict Weerasena dan Abel Benjamin Lim

PEPATAH terkenal dalam bahasa Melayu berbunyi ‘Sediakan payung sebelum hujan’ yang sering dipetik sebagai peringatan tentang perlunya persediaan berhemah sebelum menghadapi cabaran. Peribahasa ini turut menyerlahkan kepentingan menabung untuk hari hujan.

 

Inilah peranan sebenar dan kepentingan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dalam membantu menyediakan persediaan persaraan yang lebih baik untuk tenaga kerja Malaysia.

 

Baru-baru ini pada 2 Mac, KWSP mengumumkan bahawa 48% ahli KWSP mempunyai kurang daripada RM10,000 dalam akaun mereka, merangkumi pengeluaran i-Lestari, iSinar dan i-Citra berkaitan pandemik berjumlah RM101 bilion.


 

KWSP

 

Paling membimbangkan, simpanan 40% terbawah ahli KWSP menyusut ke paras 38% kepada hanya RM8 bilion, yang menjadikan baki simpanan median RM1,005.

 

Dalam erti kata lain, payung yang dimaksudkan untuk melindungi simpanan persaraan kini penuh dengan lubang, atau dalam beberapa kes – rosak sepenuhnya.

 

Memang skim pengeluaran semasa wabak COVID-19 telah meringankan sementara beban kewangan mereka yang kehilangan pekerjaan dan mengalami masalah aliran tunai.

 

Sebagai langkah pantas untuk membantu rakyat yang tidak pernah berlaku sebelum ini selain inisiatif kerajaan yang lain, ramai rakyat Malaysia mendapat manfaat daripada skim ini.

 

Walau bagaimanapun, pengeluaran berulang kali setiap kali `hari hujan’ dan kelihatan tidak berkesudahan kini bertukar menjadi bom jangka yang berdetik.

 

Justeru, keputusan terbaru kerajaan membenarkan pengeluaran khas RM10,000 semakin membimbangkan.


 

KWSP

 


Adakah keputusan ini didorong oleh alasan ekonomi yang kukuh atau motif politik semata-mata?

 

Berapa banyak lagi pengeluaran tambahan ini akan menghabiskan simpanan isi rumah yang lemah dari segi kewangan?

 

Tambahan pula, ramai daripada kelompok yang sudah mengeluarkan caruman dahulu, mungkin hilang kelayakan daripada membuat satu lagi pusingan pengeluaran, dengan mengambil kira baki akaun mereka.

 

Walaupun permohonan mereka diluluskan, satu lagi pengeluaran akan mengakibatkan kehilangan dividen tahunan dan kompaun, dalam jangka masa panjang, seterusnya mengurangkan simpanan jangka panjang golongan yang paling terdedah daripada masyarakat berpendapatan rendah.

 

Ini adalah kes dalam pengumuman dividen 6.1 peratus baru-baru ini, di mana majoriti dengan baki simpanan minimum tidak boleh mendapat banyak manfaat daripada pembayaran dividen tertinggi sejak 2017 apabila KWSP mengisytiharkan dividen 6.9%.


 

KWSP

 


Pengeluaran berulang hanya akan membawa kepada pengecutan modal, menjejaskan keupayaan KWSP untuk menjana pendapatan dan dividen yang lebih baik untuk masa depan yang lebih cerah.

 

Dalam jangka panjang, Malaysia akan menghadapi tugas berat untuk menangani kemiskinan warga tua dan kelemahan kewangan isi rumah dalam masyarakat yang semakin tua.

 

Sejak awal lagi, misi dan visi KWSP adalah untuk membantu ahli mencapai masa depan yang lebih baik melalui penambahbaikan berterusan dalam melindungi simpanan ahli dan menyampaikan perkhidmatan cemerlang.

 

Oleh itu, pengeluaran berulang tidak sejajar dengan raison d'être skim persaraan.

 

Pendek kata, KWSP tidak sekali-kali dimaksudkan sebagai dana bantuan kecemasan.

 

Sebaliknya, kita amat perlu mengukuhkan kedudukan KWSP sebagai kumpulan wang simpanan yang boleh dipercayai dan pemegang amanah yang boleh diharapkan untuk masa depan persaraan ahli.

 

Selain itu, kami menyeru kerajaan untuk secara proaktif mengembangkan pelbagai bentuk bantuan kewangan kepada individu dan perniagaan untuk pulih daripada kesan wabak yang berpanjangan dalam jangka masa segera, dan bukannya menyerah kepada tuntutan rakyat Malaysia untuk menggunakan dana persaraan mereka.


 

KWSP

 


Melangkaui KWSP, kami berharap Rancangan Malaysia Ke-12 akan memenuhi matlamatnya dengan mengutamakan kebajikan rakyat dan perlindungan sosial. Apa yang penting sekarang dan seterusnya ialah mengurangkan pendedahan rakyat negara ini kepada risiko.

 

Ini akan membantu meningkatkan keupayaan mereka untuk bukan sahaja melindungi diri mereka daripada simpanan persaraan yang rendah, tetapi juga daripada gangguan pendapatan yang tidak dijangka.

 

Dalam erti kata lain, jaminan pendapatan dalam usia selepas bekerja harus menjadi penekanan teras kerana kita hidup dalam populasi yang semakin tua.

 

Dalam jangka panjang, kita juga perlu menilai semula dan memperbaharui liputan langkah perlindungan sosial untuk komuniti di seluruh Malaysia untuk menangani kerentanan terhadap kemiskinan secara berkesan. - DagangNews.com

 

 

* Benedict Weerasena ialah Pengarah Penyelidikan dan Abel Benjamin Lim ialah Ketua Ekonomi Pembangunan Bait Al Amanah. Artikel asal dalam bahasa Inggeris disiarkan di The Malay Mail