Apakah persediaan negara menghadapi penduduk yang semakin ramai warga emas serta OKU? | DagangNews Skip to main content

Apakah persediaan negara menghadapi penduduk yang semakin ramai warga emas serta OKU?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

SAYA seorang OKU yang semakin menghampiri usia 60an dan mula melihat ketuaan sebagai proses kehidupan. Dengan rasa syukur diberi umur tambahan sedikit lagi setelah terkena angin ahmar empat tahun lalu.

 

Mula membaca suatu yang mengejutkan, Malaysia akan menjadi negara sangat tua dalam tempoh 20 tahun lagi, berdasarkan kadar peningkatan jumlah penduduk warga emas di negara ini. Penduduk Malaysia berusia 65 tahun ke atas dijangka meningkat sebanyak 14% pada tahun 2040.

 

Malaysia dikategorikan negara menua apabila kumpulan warga emas yang berusia 60 tahun ke atas direkodkan seramai 3.4 juta. Negara menua berlaku di Jepun yang mana 20% adalah warga emas.

 

Pertambahan penduduk Malaysia dijangka menyusut dan terhenti antara tempoh 40 atau 50 tahun lagi. Ini disebabkan kesuburan penduduk semakin merosot disebabkan faktor pemodenan, perbandaran, peningkatan kos sara hidup dan peningkatan usia perkahwinan. Begitu juga struktur keluarga dengan anak yang sedikit.

 

Begitulah ramai orang bimbang tidak boleh bergerak apabila mereka semakin tua dan menjadi lumpuh. Mereka bimbang tidak akan dapat meneruskan aktiviti kegemaran, melawat tempat kegemaran, atau meneruskan tugas harian.

 

Tidak ramai kita melihat pasangan yang lebih tua, berpegangan tangan, berjalan di kaki lima di kawasan kejiranan. Kerana itu mobiliti adalah keupayaan untuk bergerak atau berjalan dengan bebas dan mudah. Mobiliti penting untuk berfungsi dengan baik dan hidup berdikari.

 

Apabila kita meningkat usia, kita mungkin mengalami perubahan pada mobiliti kita. Terdapat banyak sebab untuk perubahan ini, termasuk perubahan dalam gaya berjalan, keseimbangan dan kekuatan fizikal.

 

 

fudzail

 

 

Semua ini boleh meningkatkan bilangan kurang mobiliti dan merudum dengan teruk. Ini menyukarkan orang dewasa tua untuk keluar dan melawat dengan rakan dan keluarga serta terus melakukan aktiviti  secara bebas.

 

Orang tua yang kehilangan mobiliti mereka kurang berkemungkinan untuk tinggal di rumah, mempunyai kadar penyakit, hilang upaya, dimasukan ke hospital dan kematian yang lebih tinggi dan mempunyai kualiti hidup yang lebih buruk.

 

Isu ini bukan sahaja soal kesihatan fizikal, tetapi juga kesejahteraan sosial dan emosi orang tua yang sering kehilangan fungsi fizikal selepas dimasukkan ke hospital atau jatuh, atau jika mereka mengalami gangguan berkaitan pergerakan seperti penyakit Parkinson.

 

Orang tua yang kehilangan fungsi fizikal mungkin menghadapi kesukaran dengan aktiviti kehidupan harian, seperti makan, mandi, berpakaian atau menggunakan bilik mandi tanpa bantuan.

 

Ada cara untuk meningkatkan fungsi fizikal berikutan kemasukan ke hospital yang akan membolehkan orang tua pulih dan menuju di tempat secara bebas di rumah, mengelakkan penjagaan institusi yang mahal.

 

Kekurangan aktiviti fizikal atau senaman juga boleh menyebabkan seseorang itu akan mengalami kehilangan mobiliti apabila mereka semakin tua. Peningkatan insiden terlalu banyak duduk adalah kebimbangan kesihatan yang semakin meningkat.

 

Terlalu ramai orang  tua tidak mendapat aktiviti fizikal yang mencukupi dan menghabiskan terlalu banyak masa duduk setiap hari. Mesti ada kewujudan asas bukti saintifik mengenai topik penuaan untuk memaklumkan garis panduan kesihatan awam tentang cara mengganggu tingkah laku sedentari dengan cara yang menyokong penuaan yang sihat.

 

Di samping itu, beberapa kajian intervensi telah menemui hasil positif aktiviti fizikal dan senaman pada mobiliti yang berterusan.

 

 

fudzail

 

 

Dari rekod, penduduk global berumur 60 tahun ke atas berjumlah 962 juta pada 2017. Bilangan warga emas dijangka meningkat sekali lagi menjelang 2050, apabila ia diunjurkan mencecah hampir 2.1 bilion.

 

Penuaan boleh dilihat sebagai pencapaian masyarakat, tetapi penuaan juga menimbulkan cabaran dari segi penjagaan kesihatan dan meneruskan fungsi sihat untuk populasi yang berkembang pesat ini.

 

Akibatnya, adalah penting untuk memastikan tahun-tahun tambahan  bukan sahaja bebas daripada penyakit kronik atau hilang upaya tetapi juga fungsi mental dan fizikal dikekalkan. Ini akan mengurangkan tanggungjawab ekonomi dan sosial besar-besaran penduduk. Hampir separuh daripada semua perbelanjaan penjagaan kesihatan berlaku selepas umur 65 tahun.

 

Penuaan yang berjaya boleh ditakrifkan sebagai menambah kehidupan kepada tahun-tahun yang sedikit. Terdapat pengiktirafan yang semakin meningkat di kalangan pakar bioperubatan bahawa kualiti hidup mungkin sama pentingnya dengan bilangan tahun yang ditambah kepada kehidupan.

 

Walaupun definisi khusus tentang penuaan yang berjaya masih belum dipersetujui, secara meluas dipersetujui bahawa penuaan terdiri daripada kebebasan daripada penyakit kronik dan keupayaan untuk beroperasi dengan baik pada usia tua, secara fizikal dan kognitif.

 

Penuaan adalah fenomena pelbagai rupa yang dipengaruhi oleh genetik, perlembagaan, gaya hidup dan faktor persekitaran. Terdapat fasa pertumbuhan yang berbeza dalam kehidupan manusia di mana peningkatan progresif dalam fungsi dari peringkat bayi hingga remaja.

 

Terdapat kenaikan semasa kehidupan dewasa, dan kemudian terdapat penurunan fisiologi dalam berfungsi apabila seseorang menjadi lebih tua. Kadar, kuantiti dan kualiti penurunan ini semuanya dipengaruhi oleh faktor genetik kira-kira 25 peratus, tetapi kebanyakannya dipengaruhi oleh gaya hidup dan faktor persekitaran kira-kira 75 peratus.

 

Pengurangan progresif fungsi berkaitan dengan genetik dan gaya hidup, bersama-sama dengan faktor persekitaran yang negatif, boleh membawa kepada penyakit, gangguan, batasan fungsi dan kecacatan.

 

 

fudzail

 

 

Kecacatan dilihat dalam cara yang dinamik dan sebagai satu proses dan model ketidakupayaan.

 

Menurut visi ini, ketidakupayaan adalah akibat daripada hubungan seseorang, dengan keadaan kesihatannya dan persekitaran. Terdapat juga dalam pandangan bahawa kesihatan dan penuaan aktif bukan tanpa gangguan atau tanpa penyakit, tetapi ia merujuk kepada kesejahteraan dari sudut pandangan biopsikososial.

 

Jadi ia merujuk kepada kesejahteraan dan kualiti hidup, walaupun dengan kehadiran penyakit atau gangguan.

 

Daripada model konseptual penuaan dan ketidakupayaan yang lebih terkini, matlamat setiap jenis campur tangan adalah untuk mencegah patologi bagi mengurangkan risiko keadaan kesihatan yang berkaitan dengan usia dan akibatnya. Untuk menggalakkan penuaan aktif dan sihat dan untuk mengelakkan perubahan daripada biasa.

 

OKU dan penuaan semakin meningkat di seluruh dunia

Menurut laporan mengenai ketidakupayaan yang diterbitkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan Bank Dunia, kira-kira 15.3 peratus OKU pada tahun 2004 dan kira-kira 16 peratus OKU pada tahun 2010, dengan kira-kira 2-4 peratus mengalami masalah fungsi yang teruk.

 

Umur mempunyai kesan yang ketara, semakin meningkat usia, semakin besar kemungkinan menjadi OKU.

 

Atas sebab-sebab ini, hubungan antara penuaan dan ketidakupayaan telah menjadi sangat penting. Baik dari segi implikasinya terhadap penglibatan orang yang semakin tua, kemasukan dan kualiti hidup, serta implikasinya terhadap organisasi sosio-kebersihan.

 

Hilang upaya dengan penuaan yang merujuk kepada orang tua yang menjadi OKU hanya semasa proses penuaannya, terutamanya disebabkan oleh keadaan yang berkaitan dengan usia.

 

 

fudzail

 

 

Keadaan yang berkaitan dengan ketidakupayaan di mana OKU lebih berkemungkinan mengalami keadaan lumpuh, sama ada secara langsung atau tidak langsung.

 

Sebarang keadaan kesihatan fizikal atau mental tambahan yang mungkin timbul akibat daripada keadaan hilang upaya utama tetapi bukan ciri khusus daripadanya. Ini serupa dengan yang dialami oleh orang tua secara umum, tetapi ia berlaku 20-25 tahun lebih awal dan sering dirujuk sebagai pramatang.

 

Keadaan berkaitan usia yang berkaitan dengan penuaan dan akibat jangka panjang pendedahan kepada risiko alam sekitar, serta kesan daripada tingkah laku kesihatan yang buruk yang mungkin dialami oleh orang yang semakin tua dan juga oleh OKU yang semakin tua.

 

Hipertensi, kolesterol tinggi, kencing manis, osteoarthritis, penyakit jantung, masalah berjalan dan mobiliti, jatuh, jangkitan pernafasan, penyakit paru-paru obstruktif kronik, kencing, osteoporosis, penyakit kulit, kehilangan pendengaran dan penglihatan, dan demensia adalah contoh keadaan ini.

 

Keadaan kronik berbilang di mana risiko mengalami dua atau lebih keadaan kronik pada masa yang sama, sama ada dalam hipertensi dan diabetes atau dalam kolesterol, hipertensi, dan diabetes.

 

Ramai orang umur panjang, semakin ramai akan mengharungi usia 60 tahun ke atas dan kemungkinan menjadi OKU adalah besar. Sebagai warga emas dan orang Islam kita banyak beramal dengan solat, membaca Quran dan berzikir supaya tidak mudah lupa atau demensia, satu kelumpuhan sebagai OKU yang melanda ramai warga emas di dunia. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor merupakan kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com