6 petua berguna membangunkan Minda Usahawan | DagangNews Skip to main content

6 petua berguna membangunkan Minda Usahawan

Oleh AFIZAN AMER

SATU daripada faktor yang sering menyebabkan orang gagal dalam memulakan perniagaan ialah pemikiran yang salah.

 

Sebagai contoh, kerana ia gagal mengubah pemikiran atau minda, minda yang digunakan masih lagi minda pekerja.

 

Padahal dunia keusahawanan jauh berbeza dengan dunia pekerjaan. Jadi untuk berjaya dalam dunia perniagaan, sekurang-kurangnya kena kembangkan minda keusahawanan terlebih dahulu.

 

Minda keusahawanan merupakan satu daripada ukuran kekuatan usahawan dalam mengawal perniagaan yang dilalui.

 

Sejauh mana usahawan itu mampu memajukan perniagaannya, semuanya bergantung kepada minda yang dimilikinya.

 

Apakah Minda Usahawan?

Minda Keusahawanan merupakan satu set kepercayaan, proses pemikiran dan cara melihat dunia yang memacu tingkah laku keusahawanan, inilah minda keusahawanan.

 

Seorang usahawan mempunyai kepercayaan yang kuat bahawa kehidupan boleh diperbaiki dan menjalani kehidupan dengan cara mereka sendiri boleh dilakukan.

 

Mereka juga percaya pada keupayaan mereka untuk belajar, berkembang dan menyesuaikan diri. Lebih daripada itu, seorang usahawan juga amat yakin bahawa dia boleh berjaya.

 

Terdapat perbezaan besar antara minda pekerja tradisional.

 

Jika seorang pekerja ingin mendapatkan lebih banyak wang, mereka akan menggilap “resume” mereka dan mencari pekerjaan dengan gaji yang lebih baik. Ia sangat berbeza dengan usahawan.

 

Apabila mereka ingin mendapatkan lebih banyak wang, seorang usahawan akan mencari beberapa cara untuk mendapatkan lebih banyak wang.

 

Ini kerana mereka yang mempunyai perniagaan, ini sudah tentu dilakukan dengan memulakan perniagaan baru atau membangunkan perniagaan sedia ada.


 

masmed

 


Kepentingan Minda Usahawan Bagi Seorang Ahli Perniagaan

Untuk berjaya dalam sesuatu bidang, seseorang itu mestilah mempunyai minda yang sesuai dengan bidang tersebut. Ini juga berlaku dalam dunia perniagaan.

 

Jika anda ingin berjaya dalam dunia perniagaan, anda juga memerlukan minda seorang ahli perniagaan yang berjaya.

 

Bagi seorang ahli perniagaan, minda keusahawanan adalah modal awal serta asas untuk mencapai kejayaan. Terdapat beberapa sebab mengapa minda keusahawanan sangat penting bagi seorang ahli perniagaan terutamanya dalam membuat keputusan.

 

Apabila melakukan sesuatu yang baru dan di luar kebiasaan, orang ramai secara amnya akan berasa ragu-ragu dan juga takut.

 

Perasaan seperti itu sangat manusiawi. Namun, jika ia tidak berubah, perniagaan sebenarnya akan menjadi lebih teruk.

 

Ia memerlukan keberanian yang besar untuk memulakan perubahan. Selain itu, ia juga memerlukan komitmen yang kuat untuk mengambil tindakan.

 

Semua itu adalah sebahagian daripada minda keusahawanan. Dengan minda usahawan, ahli perniagaan boleh mengambil risiko untuk keluar dari zon selesa untuk kemajuan perniagaannya.


 

masmed

 


Bagaimana membangunkan Minda Usahawan dalam diri anda?

Pemikiran usahawan adalah asas penting untuk membina perniagaan. Seberapa besar perniagaan anda, semuanya bergantung pada sejauh mana minda usahawan yang tertanam dalam diri anda.

 

Persoalannya sekarang, bagaimana untuk membangunkan minda usahawan? Ini caranya.

 

1. Mempunyai Visi yang Besar

Seorang usahawan tidak seharusnya mengikut arus. Dia mesti ada matlamat atau dengan kata lain visi yang besar. Visi ini akan menjadi motivasi dalam membina dan membangunkan perniagaan.

 

Apabila anda mempunyai visi yang besar, anda akan dilatih untuk menjadi lebih kritis dan berfikir lebih besar.

 

Anda juga akan menyedari bahawa untuk mencapai visi ini memerlukan orang yang betul.

 

Dengan kata lain, mempunyai visi yang besar akan membantu anda membangunkan minda yang diperlukan untuk menjadi seorang usahawan.


 

masmed

 


2. Bekerja dalam Pasukan

Anda mungkin boleh memulakan perniagaan sendirian. Tetapi perlu diingat, ada had yang boleh dilakukan oleh seorang.

 

Untuk mencapai matlamat yang besar, anda memerlukan bantuan orang lain.

 

Di sinilah peranan pasukan dalam membantu seorang usahawan mencapai matlamat syarikat.

 

Sebagai seorang usahawan, bekerja sebagai satu pasukan tidak mencukupi. Anda juga mesti boleh memimpin dan membimbing pasukan supaya mereka dapat bekerja mengikut perancangan dan strategi yang telah dibuat.

 

Ini boleh dilakukan dengan menyediakan kerja mengikut kapasiti setiap ahli pasukan.

 

Dalam erti kata lain, jangan berikan kakitangan pemasaran tugas membuat reka bentuk sepanduk pengiklanan. Beri tugas reka bentuk perlu disalurkan kepada pereka grafik dan serahkan tugas pemasaran kepada jabatan pemasaran.

 

3. Kepelbagaian

Seorang usahawan mesti sanggup mengambil risiko. Walau bagaimanapun, dia juga mesti boleh menguruskan risiko ini. Satu cara ialah dengan mempelbagaikan.

 

Kepelbagaian boleh dilakukan dalam pelbagai cara. Contohnya, dengan menghasilkan produk baharu untuk segmen yang berbeza.

 

Jadi walaupun produk utama kurang laris, ada produk lain yang mampu menampung kos operasi malah mengaut keuntungan.


 

masmed

 


4. Bina Motivasi yang Teguh

Perjalanan membina perniagaan sangat sukar. Oleh itu, seorang ahli perniagaan mesti mempunyai pemikiran yang kuat untuk terus mencuba, walaupun keadaan tidak memihak kepadanya.

 

Optimisme dan motivasi untuk mendapatkan hasil yang lebih baik daripada sebelumnya juga merupakan asas penting dalam membangunkan perniagaan.

 

Sebagai sebahagian daripada pasukan, pemimpin yang mempunyai motivasi tinggi juga lebih dihormati dan boleh menggalakkan ahli pasukan mempunyai semangat yang tinggi.

 

5. Sayangi Perniagaan Anda

Ia akan lebih mudah untuk memperjuangkan apa yang anda suka. Oleh itu, cintailah perniagaan yang anda ceburi. Apabila anda menyukai perniagaan anda, terdapat dorongan kuat untuk memperjuangkannya.

 

Atas sebab ini, perkataan menyerah diri tidak muncul dalam kamus usahawan.


 

masmed

 


6. Fokus pada Kehendak Pasaran

Seorang usahawan mesti mempunyai cita-cita tertentu. Namun, dia juga harus faham bahawa produk yang dia bangunkan atau jual bukan untuk dirinya sendiri. Dia melakukan semua itu untuk pelanggan.

 

Pemahaman seperti ini akan membantu anda lebih fokus pada perkara yang pelanggan inginkan.

 

Dengan cara itu, anda tahu bagaimana untuk membangunkan produk yang berpotensi untuk menjana jualan.


 

masmed

 


Minda usahawan dibentuk melalui tindakan berulang. Oleh itu, petua di atas mesti dilakukan secara berterusan sehingga menjadi kebiasaan.

 

Membangunkan minda usahawan dan belajar dari pengalaman perniagaan terus daripada pakar merupakan kunci kejayaan seseorang usahawan. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Universiti Teknologi MARA Cawangan Rembau