17 juta pengguna TikTok di Malaysia, peluang anda berniaga | DagangNews Skip to main content

17 juta pengguna TikTok di Malaysia, peluang anda berniaga

tikTok kini memiliki lebih daripada satu bilion pengguna aktif bulanan di seluruh dunia dan lebih 240 juta pengguna di Asia Tenggara.

MERREPAK oleh JOHARDY IBRAHIM

 

 

TIKTOK ialah kisah dua aplikasi (atau ringkas `apps'). Syarikat dari China, Bytedance, mengeluarkan apps rangkaian sosial perkongsian video yang dipanggil Douyin pada 2016. Apps itu masih wujud secara berasingan di China.

 

Untuk versi antarabangsa, mereka namakannya sebagai TikTok setahun kemudian. Kebanyakan penonton Barat TikTok pada mulanya mengikuti Musical.ly, yang digabungkan oleh Bytedance menjadi TikTok pada 2018.

 

Walaupun TikTok dan Douyin menampilkan antara muka (interface) dan ciri pengguna yang serupa, sebenarnya mereka tidak sama kerana disesuaikan untuk pasaran masing-masing.


 

tiktok

 


TikTok telah menjadi sangat popular sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terutamanya kepada generasi Milenium yang lebih muda dan Generasi Z.

 

Walau bagaimanapun, ia tidak berkembang tanpa kontroversi. Contohnya, Presiden Donald Trump, mengancam untuk mengharamkan TikTok di Amerika Syarikat pada 2020 melainkan Bytedance membenarkan syarikat Amerika, seperti Microsoft, membeli TikTok di negara itu. Walau bagaimanapun, larangan yang dicadangkan itu telah disekat oleh hakim persekutuan.

 

Di samping itu, walaupun TikTok sangat popular dalam kalangan belia India, kerajaan negara itu melarang aplikasi itu pada Jun 2020 kerana pertembungan sempadan antara India dan China. Larangan tersebut menjadi kekal sekarang sejak Januari 2021.

 

tiktok

 

Berikut adalah fakta terkini mengenai TikTok:

  1. TikTok mempunyai 1 bilion pengguna aktif global bulanan setakat Januari 2022.

 

  1. Tiktok kini mempunyai 240 juta pengguna aktif serantau bulanan, dengan 1 trilion tontonan video dan lebih 800 juta ciptaan video.

 

  1. Pangkalan pengguna TikTok di ASEAN telah melepasi 240 juta manakala ia meneruskan rancangannya untuk menjadi platform hiburan yang dipercayai, menjangkaui muzik dan tarian sahaja.


 

tiktok


 

  1. Sehingga awal 2022, terdapat hampir 17 juta pengguna TikTok di Malaysia. Data ini berdasarkan potensi jangkauan pengiklanan TikTok untuk pengguna berumur 18 tahun ke atas di Malaysia.

 

  1. Di Thailand, TikTok dijangka memasuki senarai 10 platform teratas tahun ini dari segi perbelanjaan media digital, menurut Persatuan Pengiklanan Digital Thailand (DAAT).

 

  1. Algoritma pengesyoran TikTok telah dipilih sebagai satu daripada 100 teknologi penembusan global teratas oleh MIT Technology Review pada 2021, yang menunjukkan punca TikTok telah diterima pakai lebih pantas dalam kalangan pengguna.

 

  1. Menurut kajian firma Material bertajuk TikTok Marketing Science Global, lebih 20% pengguna TikTok berkata TikTok lebih menghiburkan daripada hiburan dan jenama sosial.

 

  1. Penyelidikan oleh Flamingo bertajuk US TikTok Marketing Science, Memahami Kesan TikTok terhadap Budaya pada Mac 2021 mendapati bahawa:
  • 71% pengguna bersetuju bahawa trend terbesar bermula di TikTok.
  • 61% pengguna TikTok menyukai jenama dengan lebih baik apabila mereka mencipta atau mengambil bahagian dalam aliran di TikTok.
  • 43% mengambil tindakan selepas melihatnya di TikTok (misalnya mencuba sesuatu atau pergi ke tempat baharu)

 

  1. Kajian Nielsen bertajuk "Kegembiraan merentas platform" pada Februari 2022 pula merumuskan:
  • 78% responden mendapati kandungan di TikTok sebagai "paling menghiburkan",
  • 80% sangat mengaitkan platform dengan bunyi dihidupkan.
     

 

Manas Sabnis
                                          Manas Sabnis

 

 

Ketua strategi jenama untuk Asia Tenggara dan India di TikTok, Manas Sabnis dalam sesi wawancara dengan wakil media dari Singapura, Thailand, Filipina, Vietnam dan Malaysia yang disertai DagangNews.com berkata:


"TikTok adalah platform dengan komuniti yang paling pesat berkembang di Asia Tenggara dan menyasarkan untuk menjadi platform hiburan yang dipercayai."

''TikTok bertujuan untuk melangkaui muzik dan tarian,’’ kata beliau berdasarkan fakta-fakta berikut:

 

  1. Di ASEAN, kandungan pendidikan yang ditunjukkan di TikTok meningkat 148% tahun ke tahun pada 2021.

 

  1. Kandungan perjalanan meningkat 545% dan permainan meningkat 193%, manakala perkhidmatan kewangan melonjak sebanyak 6,780 kali.

 

  1. Sementara itu, 73% pengguna merasakan pengiklanan di TikTok sebati dengan kandungan, menurut kajian Sains Pemasaran Global TikTok oleh Nielsen.

 

  1. Satu daripada empat pengguna global membeli atau menyelidik produk selepas menontonnya di TikTok, dan 92% pengguna TikTok berkata mereka mengambil tindakan selepas menonton video TikTok, berdasarkan penyelidikan Sains Pemasaran Global Time Well Spent oleh Kantar.

 

  1. Ia juga mendapati bahawa 46% daripada penonton terlibat dengan kandungan TikTok tanpa gangguan atau berbilang skrin, berbanding dengan 37% pada platform saingan.

 

  1. Kira-kira 61% pengguna TikTok lebih suka melihat kandungan tentang produk daripada jenama, 1.5 kali lebih banyak daripada platform lain, menurut kajian Laluan Runcit Global Sains Pemasaran untuk Membeli pada tahun 2021 oleh Material.
     

 

merrepak

 

merrepak

 


TikTok untuk perniagaan

• Dengan lebih daripada satu bilion pengguna aktif bulanan di seluruh dunia dan lebih 240 juta pengguna di Asia Tenggara sahaja, penyelesaian iklannya - TikTok For Business - menyediakan jenama dengan platform pemasaran sehenti, di mana mereka boleh menggunakan alatan bagi mencapai pangkalan pengguna global merentasi pasaran dan platform yang pelbagai.

 

Trend yang membentukkan keputusan pembelian pengguna di Asia Tenggara

1. Penciptaan kandungan: Internet telah mengubah secara dramatik cara  berkongsi dan menggunakan kandungan, dan ia menjejaskan keputusan dan POV pengguna. Jenama perlu mencari cara untuk menghasilkan lebih banyak kandungan yang menonjol kepada orang ramai.

  • #learnonTikTok telah menjana 11B tontonan video dan pertumbuhan Y-o-Y sebanyak 385%
     
  • 75% daripada pencipta TikTok merasakan kandungan kami unik dan berbeza berbanding apl sosial dan video popular yang lain. Mereka juga merasakan bahawa kandungan di TikTok adalah "jujur, tulen dan tulen" berbanding dengan aplikasi yang sama. (Kajian ditugaskan TikTok oleh Nielsen, Jun 2020 untuk APAC dan SEA)
     

2. Perdagangan: Peralihan pantas dari segi tingkah laku membeli-belah telah membawa kepada zaman Shoppertainment, di mana pengguna semakin tertarik kepada pengalaman membeli-belah yang menghiburkan dan menggembirakan.

  • 4 dalam 10 pengguna kami menemui sesuatu di TikTok dan segera membelinya - 1.5x lebih tinggi daripada pengguna platform lain. (Kajian Laluan Runcit Global Sains Pemasaran TikTok untuk Membeli 2021 dijalankan oleh Bahan)
     
  • #TikTokMadeMeBuyit telah dilihat lebih 10 bilion kali dan terus menjadi cara bagi pengguna dan jenama untuk memupuk komuniti pengguna yang bersemangat
     

 

tiktok

 


3. Hiburan Diterajui Komuniti: Aliran ini mempunyai kuasa untuk memacu impak di luar imaginasi, dengan lebih ramai pengguna tertarik kepada kandungan tulen yang didorong oleh pengguna untuk pengguna. Dan ia membawa kepada hiburan melangkaui muzik dan tarian, dengan segmen yang paling pesat berkembang seperti berikut:

▪ Pendidikan: +148%

▪ Perkhidmatan Kewangan: 6780x

▪ Perjalanan: +545%

▪ Permainan: +193%Our Solutions

 

4. Tiga Strategi TikTok: iaitu(1) memanfaatkan skala & kuasa komuniti TikTok, (2) menghiburkan dan melibatkan diri, dan (3) mencipta kesan yang lebih luas dan mendalam merentas laluan pengguna untuk membeli.

  • Suapan (Feed) 'Untuk Anda': Menyampaikan kandungan yang dipilih susun khas kepada setiap pengguna, dan telah meningkatkan integrasi Shoppertainment ke dalam strategi pemasaran dan penglibatan jenama.
     
  • Suapan 'Untuk Anda' adalah teras kepada pengalaman TikTok, di mana lebih daripada 70% masa pengguna dihabiskan pada platform.
     
  • Walaupun suapan menyampaikan kandungan berdasarkan minat pengguna, ia juga sengaja menyediakan video yang pelbagai dan pelbagai untuk membolehkan penemuan kategori kandungan, jenama, produk dan pengalaman baharu.

 

Produk Perdagangan TikTok

TikTok juga mempunyai rangkaian Produk Perdagangan yang mantap yang membantu jenama menghidupkan kandungan mereka:
 

  • Effect House di mana sesiapa sahaja boleh mencipta Kesan Jenama mereka sendiri.
     
  • Interactive Countdown Sticker di mana jenama boleh membina gembar-gembur di sekitar pelancaran produk
     
  • Spark Ads di mana jenama boleh meningkatkan ulasan pencipta yang tulen dan dipercayai
     
  • Playable Ads yang menyepadukan permainan ke dalam iklan
     
  • Lead Generation Ads di mana jenama boleh mendapatkan pengguna untuk mencuba produk
     
  • Dynamic Showcase Ads yang membolehkan jenama menyediakan produk yang paling berkaitan kepada pengguna untuk mencetuskan penukaran.
     
  • Collection Ads di mana jenama boleh mendapatkan pelanggan menyemak imbas produk mereka tanpa meninggalkan apps
     
  • Instant Pages di mana jenama boleh menceritakan kisah mereka dengan menyerlahkan produk, perkhidmatan dan promosi kepada pengguna yang datang daripada Iklan Dalam Suapan (In-Feed Ads) melalui halaman dalam apps yang dimuatkan sehingga 11 kali lebih pantas daripada halaman mudah alih standard


 

tiktok

 


TikTok bukan sekadar video tarian

Tarikan utama TikTok ialah ia memaparkan video pendek dengan cerita yang lazimnya menghiburkan. Inilah ramuan menyebabkan ia popular.

 

Oleh kerana faktor ini jugalah, wujud peluang untuk perniagaan menggunakan TikTok sebagai wadah. Bezanya perniagaan harus berfikir di luar kotak untuk menyampaikan mesej yang tidak sama seperti iklan tradisional. – DagangNews.com

 

MERREPAK adalah ruangan pojok Johardy Ibrahim, Pengarang DagangNews.com yang menyentuh mengenai apa sahaja yang mencuit jiwa perasaan seminggu ini atau yang menyebabkannya mendengar lagu  Madonna - 4 Minutes feat. Justin Timberlake & Timbaland berulang-ulang kali.
 
*Merrepak atau Krepak adalah dialek Melayu Sarawak bersamaan maksud `membebel'.