OCR, Acotec jalin kerjasama penggunaan IBS dalam projek Priya Kuantan | DagangNews Skip to main content

OCR, Acotec jalin kerjasama penggunaan IBS dalam projek Priya Kuantan

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 3 Mac - OCR Group Bhd. menjalin kerjasama strategik dengan Acotec Sdn. Bhd. untuk menggunakan teknologi Sistem Binaan Perindustrian (IBS) dalam projek rumah mampu milik Priya Kuantan sebagai sebahagian daripada inisiatif hijau kumpulan.

 

Ketua Pegawai Pemasaran OCR, Emily Ong berkata, kerjasama itu mencerminkan komitmen kumpulan untuk menyokong Pelan Strategik Jabatan Kerja Raya bagi 2021-2025 untuk meningkatkan penggunaan IBS di Malaysia dalam semua projek pembinaan bernilai RM10 juta dan ke atas dengan skor IBS sekurang-kurangnya 70%. 

 

Katanya, ia juga merupakan penggunaan pertama komponen IBS oleh OCR di kediaman bertanah mereka, dan sebahagian daripada penggunaan berterusan teknologi dan penyelesaian bangunan mampan untuk membina rumah yang berkualiti dan bernilai tambah untuk pembeli.

 

"Kelebihan penyelesaian IBS juga meluas kepada kelestarian alam sekitar, kerana panel dinding proprietari Acotec menggalakkan pekeliling dengan menggunakan bahan kitar semula sebagai salah satu material tanpa menjejaskan fungsi, keselamatan dan penggunaan. 

 

"Ini memberi jaminan kepada pembeli kami untuk mendapatkan rumah yang lebih hijau sejak awal serta dapat membantu mengatasi masalah kekurangan tenaga buruh," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

mou
Ketua Pegawai Pemasaran OCR, Emily Ong (kiri) dan Ketua Pegawai Eksekutif Acotec, Tan Kheak Chun menandatangani dokumen kerjasama strategik antara kedua-dua syarikat yang diadakan secara maya hari ini.

 

 

Acotec, adalah ahli Kumpulan OSK, pengeluar komponen IBS dan memegang hak eksklusif untuk mengeluarkan panel dinding pratuang berongga Acotec di Malaysia.

 

Priya Kuantan, merupakan usaha sama pertama OCR dalam projek rumah mampu milik dengan Yayasan Pahang, menggabungkan teknologi IBS Acotec dalam proses pembinaannya.

 

Projek itu telah habis dijual sepenuhnya dengan sasaran siap mulai pertengahan 2022 dan seterusnya.

 

Secara dasarnya, projek Priya Kuantan adalah skim rumah mampu milik terbesar di Kuantan, Pahang dengan nilai pembangunan kasar berjumlah RM166 juta. 

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Acotec, Tan Kheak Chun berkata, pihaknya berbesar hati dapat bekerjasama dengan OCR sekali gus dapat membantu mengukuhkan lagi kedudukan syarikat dalam pasaran pembinaan bangunan.

 

"Dengan rekod prestasi penghantaran dan perancangan projek OCR yang kukuh, kami berharap dapat mengembangkan penawaran kami dan berkongsi kepakaran teknikal dengan OCR untuk memudahkan proses penerimaan IBS yang lancar merentasi projeknya pada masa hadapan," katanya.- DagangNews.com