Annum terjerumus ke dalam PN17 berikutan juruaudit tidak boleh menjamin penyata kewangan syarikat | DagangNews Skip to main content

Annum terjerumus ke dalam PN17 berikutan juruaudit tidak boleh menjamin penyata kewangan syarikat

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Mei - Annum Bhd, sebelum ini dikenali sebagai Cymao Holdings Bhd, telah dikategorikan sebagai syarikat Nota Amalan 17 (PN17) kerana juruaudit luar baharunya Tetuan SBY Partners PLT menyatakan penafian pendapat mengenai penyata kewangan terauditnya bagi tempoh 18 bulan berakhir 30 Jun 2023, selepas mereka gagal mendapatkan bukti yang mencukupi untuk mengesahkan aset kumpulan itu.

 

Pengilang produk kayu itu akan mempunyai tempoh setahun untuk mengatur semula keadaan kewangannya, jika gagal perdagangan dalam sekuritinya boleh digantung dan ia boleh dinyahsenarai, katanya dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Annum berkata syarikat itu sedang mengambil langkah yang perlu untuk menangani status PN17nya.

 

"Selain daripada sebarang keadaan yang tidak dijangka, syarikat menjangka dapat menyelesaikan isu berkaitan penafian pendapat dalam tahun kewangan akan datang," tambahnya.

 

Dalam laporan auditnya, SBY berkata ia tidak dapat memperoleh bukti yang mencukupi, sesuai mengenai kewujudan, kesempurnaan, ketepatan dan penilaian aset tidak ketara kumpulan yang berjumlah RM153.62 juta.

 

Ia juga tidak dapat mengesahkan kewujudan, ketepatan, kesempurnaan dan penilaian Sistem IOT Pertanian Pintar (SAIOT) Annum, yang syarikat telah diklasifikasikan sebagai loji dan jentera berjumlah RM53.62 juta, mewakili 44% daripada jumlah aset kumpulan.

 

SBY juga tidak dapat memastikan pengiktirafan hasil dagangan papan lapis dan dagangan borong barangan masing-masing berjumlah RM197.34 juta dan RM50.3 juta.

 

"Selain itu, kami tidak dapat memperoleh bukti audit yang mencukupi mengenai kebenaran hasil yang disumbangkan daripada papan lapis berjumlah RM197.34 kerana kami tidak dapat memenuhi kewujudan/pergerakan inventori daripada satu pihak kepada pihak lain walaupun kami melakukan audit tambahan. prosedur," jelas juruaudit.

 

Secara berasingan, Annum berkata ia akhirnya berjaya mengeluarkan laporan tahunan tertunggaknya bagi tempoh kewangan berakhir 30 Jun 2023 (FY2023), yang pada mulanya perlu dibayar pada 31 Okt 2023.

 

 

annum berhad

 

 

Kumpulan itu, yang berdepan kemungkinan penyahsenaraian disebabkan kelewatan pengeluaran laporan tahunan, berkata ia telah menyerahkan representasi bertulis kepada Bursa Malaysia untuk menjelaskan mengapa ia tidak sepatutnya dinyahsenarai selepas pengawal selia bursa mengeluarkan notis tunjuk sebab kepada syarikat itu minggu lepas atas laporan tertunggak.

 

Pada Oktober 2023, Annum berkata ia tidak dapat mengeluarkan laporan tahunannya untuk FY2023 kerana kumpulan itu tidak dapat mencari juruaudit yang sesuai — setelah mendekati 31 juruaudit berpotensi — selepas yang sebelumnya meletak jawatan. Majoriti daripada mereka menyebut kekangan sumber, kata kumpulan itu.

 

Ia akhirnya melantik SBY sebagai juruaudit baharunya pada 29 Mac tahun ini dan menyasarkan untuk mengeluarkan laporan tahunannya pada 30 April. Tetapi pada 30 April, Annum berkata ia masih tidak boleh mengeluarkan laporan itu kerana SBY tidak dapat membuat pendapat audit, jadi Annum telah meminta SBY mengeluarkan surat untuk menjelaskan sebabnya.

 

Annum mempunyai permodalan pasaran RM21.6 juta, berdasarkan harga dagangan terakhir saham itu sebanyak 9.5 sen. Saham itu telah digantung daripada dagangan sejak November tahun lalu, kerana isu laporan tahunan. - DagangNews.com